biznesplan

Rozpoczęcie działalności gospodarczej to przełomowy moment w Twoim życiu. Decydując się na ten krok, wiążesz z nim wielkie nadzieje na przyszłość, marzysz o wysokich zyskach, a także zależy Ci na płynącej z prowadzenia biznesu satysfakcji. Niestety, bez starannie przygotowanego biznesplanu masz niewielkie szanse na osiągnięcie sukcesu w swojej branży. Plan sprzedaży, analiza finansowa i uważny monitoring działań konkurencji powinny być fundamentem każdego, dojrzewającego biznesu. Jaka jest rola i istota biznesplanu? Jakie elementy koniecznie powinny się w nim znaleźć? Dlaczego jest on tak ważny? Oto zbiór najważniejszych informacji.

Co to jest biznesplan?

Kiedy chcesz otworzyć firmę i uzyskać dofinansowanie z Urzędu Pracy lub z Inkubatora Przedsiębiorczości, szybko się przekonasz, że bez biznesplanu nie masz szans na dotację. Czym zatem jest biznesplan? Nie utożsamiaj go z nic nieznaczącym dokumentem, tworzonym jedynie ze względów formalnych na potrzeby urzędów czy instytucji. Nazwa biznes-plan jasno wskazuje, że jest to szczegółowa wizja rozwoju i plan wejścia na rynek z konkretną ofertą.

Biznesplan przypomina instrukcję, bez której nie masz żadnych podstaw do uruchomienia własnego biznesu! Nie wystarczy bowiem genialny pomysł i kapitał początkowy, by móc osiągnąć sprzedażowy i wizerunkowy sukces. Przetrwanie w warunkach stałej rywalizacji wymaga solidnych podstaw i przygotowań formalnych. Biznesplan wyznacza kierunki rozwoju firmy i wskazuje, jakie są jej atuty i wady, wymagające szczególnej uwagi oraz zmian.

Jakie znaczenie ma biznesplan?

Dobry biznesplan odgrywa kluczową rolę w każdym przedsiębiorstwie. Jakie zatem funkcje spełnia? Jest on esencją wiedzy na temat potrzeb, funkcjonowania oraz możliwości rozwoju konkretnej firmy. Ale to nie wszystko, będzie to również:

  • baza wiedzy, pełna inspiracji i merytorycznych wskazówek do dalszego rozwoju,
  • plan finansowy wszystkich działań, niezbędnych do osiągnięcia strategicznych celów przedsiębiorstwa,
  • wykaz planowanych działań marketingowych i sprzedażowych,
  • opracowanie na temat konkurencyjnych produktów lub usług.

Biznesplan pomaga w prognozowaniu finansów firmy i ułatwia podejmowanie wielu ważnych decyzji na temat kredytowania biznesu czy wdrażania nowych działań promocyjnych. Umiejętnie przygotowany plan prowadzenia biznesu jest też solidnym wsparciem w sytuacjach kryzysowych, gdy kondycja firmy podupada i brakuje pomysłów na dalszy rozwój.

Dlaczego biznesplan powinien powstać przed rozpoczęciem działalności gospodarczej?

Niejeden przedsiębiorca splajtował tylko dlatego, że działał chaotycznie i nie miał planu biznesowego. Rozpoczęcie działalności gospodarczej bez wyklarowanej wizji, budżetu i badania konkurencji jest jak skok z samolotu bez spadochronu. Prawdopodobieństwo powodzenia jest wówczas znikome. Dlaczego warto stworzyć biznesplan, zanim zarejestrujesz firmę? Odpowiedź jest prosta: to Twoja jedyna i najlepsza strategia przetrwania!

Co daje biznesplan?

Biznesplan pomoże Ci pokonać problemy i przeciwności, nieuchronne w pierwszych kilku latach prowadzenia działalności. Dzięki niemu:

  • unikniesz wielu poważnych, taktycznych błędów (na przykład nie wprowadzisz na rynek produktu lub usługi, które wyszły z mody lub nie otworzysz biznesu w miejscu, gdzie konkurencja pokonałaby Cię już na starcie),
  • od początku istnienia firmy skupisz się na konkretnych celach i budowaniu świadomości marki,
  • bez trudu zaplanujesz wydatki i nowe inwestycje.

Co bezwzględnie powinno znaleźć się w biznesplanie?

Przede wszystkim każdy dobry biznesplan musi zawierać kilka elementów, które są obowiązkowe. O czym dokładnie mowa:

  • zaplanowana data rozpoczęcia działalności gospodarczej,
  • forma prawna działalności gospodarczej,
  • ustalona nazwa firmy,
  • dane kontaktowe,
  • informacja o siedzibie firmy,
  • informacje o tym, jaki jest obszar działalności firmy,
  • opisanie sprzedawanych usług lub produktów.

Skąd wziąć wzór biznesplanu?

Dobry biznesplan nigdy nie jest gotowym szablonem. Nie skopiujesz go z dokumentów, dostępnych za darmo w sieci! Z założenia powinna to bowiem być indywidualna, niepowtarzalna analiza. Jak ją opracować, by wnosiła wartość w funkcjonowanie Twojej przyszłej firmy? W Internecie znajdziesz poradniki dla przedsiębiorców (na przykład: biznes.gov.pl) i wykaz najważniejszych punktów, których nie może zabraknąć w biznesplanie.

Jeśli nie wiesz, od czego zacząć pisanie własnego planu biznesowego i czujesz, że przerastają Cię kalkulacje kosztów lub analizy typu SWOT, zwróć się o pomoc do centrów obsługi biznesu. Na lokalnym rynku lub online znajdziesz profesjonalistów, którzy pomogą Ci stworzyć wartościowy, merytoryczny biznesplan.

Ile kosztuje napisanie biznesplanu przez zewnętrzną firmę?

W Polsce stawki za tę usługę są bardzo zróżnicowane i zależą między innymi od skali Twojego przedsięwzięcia. Najprostszy, profesjonalny biznesplan kosztuje w sieci od 500 zł do 3 000 zł. Stawka za wykonanie takiego opracowania wzrasta proporcjonalnie względem ilości Twoich celów, wizji, struktury firmy i jej docelowego zasięgu.

Jak przygotować biznesplan krok po kroku?

Jest to rozbudowana analiza, składająca się z kilku podstawowych części, powtarzalnych dla wszystkich biznesów, niezależnie od branży. O jakich częściach mowa? Są to następujące działy:

  • omówienie specyfiki, wizji i historii firmy, wskazanie zakresu działalności i kodów PKD (Polskiej Klasyfikacji Działalności),
  • opis oferowanych usług lub produktów,
  • analiza SWOT (to omówienie, jakie są mocne i słabe strony danego przedsięwzięcia, jakie ma on szanse rozwoju oraz czy istnieją zagrożenia, które mogłyby zahamować ten rozwój),
  • źródła finansowania, przewidywane wydatki, prognozy finansowe, stawki za usługi lub koszty produktów,
  • plan reklamy i promocji marki,
  • ocena działań podmiotów konkurencyjnych.

W profesjonalnym biznesplanie nie może również zabraknąć ważnego działu, jakim jest harmonogram działań i terminy realizacji różnych zadań. Przedsiębiorca, który szanuje swój czas i pieniądze, poświęci też osobną część biznesplanu analizie ryzyka, związanego z prowadzeniem działalności we wskazanym zakresie.

Czy można założyć firmę bez planu biznesowego?

Zakładanie firmy bez biznesplanu jest możliwe, ale bardzo ryzykowne. W Polsce przedsiębiorca nie musi tworzyć planu biznesowego, jeśli nie zamierza ubiegać się o kredyt lub urzędową dotację na założenie działalności. Prawo nie nakłada na właścicieli firm obowiązku posiadania biznesplanu. Brak takiego dokumentu znacząco utrudnia jednak funkcjonowanie wielu nowym firmom, które same siebie narażają na liczne niepowodzenia i błędy w zakresie finansów, marketingu czy kreowania wizerunku.

Biznesplan a działania reklamowe firmy – o tym warto wiedzieć!

Otwierając firmę, musisz się przygotować na to, że często będzie Ci brakowało czasu na realizację zadań innych niż bieżąca obsługa klienta. Jeśli masz stałą ilość zleceń i rosnącą liczbę pomyślnie sfinalizowanych transakcji, oznacza to, że Twoja strategia marketingowo-sprzedażowa sprawdza się i warto ją kontynuować. Co jednak zrobić w sytuacji, gdy reklama nie przynosi żadnych efektów, a przychody firmy maleją? To często efekt nieprzemyślanego planu biznesowego oraz niedopasowania strategii marketingowej do realiów rynku i wymagań grupy docelowej.

Należycie przygotowany biznesplan wskazuje konkretne działania biznesowe i taktyki, dzięki którym masz szansę stworzyć dochodowy interes. Są to na przykład:

  • konkretne sposoby komunikacji z klientami i kanały dotarcia,
  • alternatywne działania marketingowe (plany awaryjne),
  • analizy potrzeb grup docelowych (mogą to być badania własne rynku lub badania ankietowe, wykonywane na zamówienie).

Co się dzieje w sytuacji, gdy decydujesz się na rozpoczęcie działalności, nie mając wyklarowanej wizji działania ani metod pozyskania klientów? Jest to pierwszy krok do upadku każdego, świetnie rokującego pomysłu! Bagatelizowanie analityki biznesowej i niestaranny research na etapie opracowywania koncepcji marketingowej firmy są poważnymi błędami. Nie da się ich zwykle naprawić, co prowadzi do zawieszania, a nawet zamykania firm, nieprzynoszących żadnych zysków.

Jakie zalety mają profesjonalne biznesplany?

Przed rozpoczęciem działalności gospodarczej porozmawiaj z osobami, które prowadzą własną firmę i dowiedz się więcej na temat zalet pisania własnych biznesplanów. Doświadczeni przedsiębiorcy podpowiedzą Ci, że dzięki temu dokumentowi łatwiej będzie Ci realnie oszacować opłacalność planowanych inwestycji. Biznes-plan to również jedyny, skuteczny sposób, by przekonać się, czy Twój pomysł zasługuje na realizację. Profesjonalny biznes-plan, opracowany z pomocą księgowej, stanowi dogłębną analizę zmiennych oraz stałych wydatków i poziomu zakładanych zysków. Bez tej analizy błądzisz po omacku w świecie biznesu i paradoksalnie nie jesteś nawet w stanie ocenić, czy osiągasz własne cele.

Podsumowanie

Teraz już dokładnie wiesz, czym jest biznesplan i jak odpowiednio go przygotować. Z pewnością dzięki temu Twój biznes ma szansę na rozwój i odpowiedni sukces w branży. Pamiętaj, że to podstawa działania każdej firmy!

Polecane

Czym powinna wyróżniać się obsługa klienta sklepu internetowego?

Dla każdego właściciela sklepu internetowego priorytetem powinno być zadowolenie klienta i rozwój…

Prowadzisz sklep online? O kilku kwestiach nie możesz zapomnieć!

E-commerce to obecnie jedna z najszybciej rozwijających się branż. Na rynku działa…

Responsywny sklep internetowy – czy to gwarancja sukcesu?

Chcesz odnieść sukces w branży e-commerce, ale nie wiesz co jest istotne?…

3 powody, dla których klienci nie kończą zakupów

Jeśli wielu klientów opuszcza Twój sklep online bez finalizacji zakupów, najwyższy czas…