Rozwój e-commerce

Już od kilku lat jesteśmy naocznymi świadkami postępu w rozwoju rynku e-commerce. Możemy obserwować zmiany, jakie na nim zachodzą oraz prognozować dalsze losy sektora e-handlu. Od jakiegoś czasu to właśnie on przejął prym nad tradycyjną formą zakupów. Przemawia za tym wiele czynników, które jednocześnie stanowią podstawę do wdrażania dalszych innowacyjnych rozwiązań tak, by klienci sklepów internetowych byli jak najbardziej zadowoleni. Co zatem wpływa na rozwój e-commerce? Sprawdź w naszym artykule!

Od tradycyjnej sprzedaży do zakupów w sklepach internetowych

W pierwszej kolejności warto zdać sobie sprawę, że dynamiczny rozwój sprzedaży internetowej nie wziął się znikąd. Początkowo mało kto dokonywał zakupów w sieci, ograniczając się wyłącznie do załatwiania codziennych spraw w sklepach stacjonarnych. Dlatego też już od samego początku rynek handlu elektronicznego miał przed sobą nie lada wyzwanie. Przede wszystkim było nim zachęcenie klientów do wypróbowania nowoczesnej formy zakupów online. Niezaprzeczalnie ten internetowy eksperyment pod każdym względem zakończył się powodzeniem – nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie! Obecnie coraz większa liczba internautów przekonuje się do transakcji elektronicznych, przynajmniej raz w tygodniu odwiedzając ulubione sklepy internetowe i składając w nich zamówienie. Niewątpliwie dynamicznie wzrastająca popularność handlu internetowego związana jest z zaletami, jakie sklepy z branży e-commerce mogą zaoferować swoim klientom. Co znajduje się na tej liście?

Zalety handlu elektronicznego

Rynek e-commerce w Polsce funkcjonuje stosunkowo od niedawna. Jednak sprzedaż produktów za pośrednictwem sklepów internetowych od razu zyskała sobie grono zwolenników. Od lat przedsiębiorcy robią wszystko, aby tylko zadowolić swoich konsumentów. Z tego względu oferują im coraz bardziej rozbudowane usługi, przez co robienie zakupów w Internecie staje się przyjemnością! Z perspektywy klientów do największych zalet handlu elektronicznego należy przede wszystkim nieograniczony dostęp do oferty, która bardzo często przerasta tę dostępną w sklepach stacjonarnych. Oprócz tego możemy zauważyć, że produkty nabywane przez Internet bardzo często mają niższą cenę. Ponadto za sprawą porównywarek cenowych każdy klient zyskuje szansę na wybór najkorzystniejszej cenowo oferty. Trzeba przyznać, że branża e-commerce sprawiła również, że właściciele sklepów online odpowiadają na bieżące zapotrzebowanie użytkowników sieci. Przede wszystkim dotyczą one wdrażania coraz to nowocześniejszych form dostawy oraz metod płatności. Dzięki temu każdy klient może swobodnie wybrać najlepszą dla siebie opcję, robiąc zakupy w każdym miejscu przy pomocy komputera lub smartfonu.

Działalność e-commerce ma wiele zalet również z perspektywy przedsiębiorcy. Dzięki temu prowadzony przez niego sklep internetowy zyskuje globalny, niczym nieograniczony zasięg, przez co do oferowanych usług czy produktów może dotrzeć o wiele więcej potencjalnych klientów. Handel elektroniczny niewątpliwie zyskuje przewagę nad tradycyjnym w kwestii godzin pracy. W tym wypadku nie trzeba bowiem martwić się ograniczeniem sprzedaży – online odbywa się ona całodobowo, dzięki czemu biznes generuje zyski także w nocy! Zaletą e-commerce jest też możliwość szybkiej realizacji każdej napływającej transakcji handlowej. Znajomość najważniejszych atutów, jakie ma rynek e-commerce niewątpliwie dla wielu przedsiębiorców stanowi odpowiedź na to, czy warto rozpoczynać działalność w tym sektorze. Należy jednak dokładnie przyjrzeć się również prognozom na temat rozwoju rynku e-commerce w Polsce w najbliższych latach – szczególnie temu, co będzie miało znaczący wpływ na wzrost popularności zakupów internetowych.

Perspektywy rozwoju rynku e-commerce

Szacuje się, że w ciągu najbliższych lat nastąpi całkowite zatarcie granic pomiędzy handlem online a offline. Wytłumaczenia takiego zjawiska należy dopatrywać się w fakcie, iż coraz więcej firm decyduje się na działalność hybrydową, przenosząc część (lub całość) swojej oferty do Internetu. Ponadto kluczowe jest również to, że produkty dostępne online praktycznie nie różnią się od tych, które mają w sprzedaży sklepy stacjonarne -za pośrednictwem strony internetowej możemy więc zamówić zarówno meble ogrodowe, jak i… żywność. Internet to dla wielu szansa na spełnienie ambicji zakupowych, ponieważ dostarcza on nie tylko szerszą gamę produktów, ale również i zachęcają atrakcyjnymi cenami. Niewątpliwie perspektywy sprzedaży e-commerce są więc korzystne dla tego sektora. Tym, co wpływa na ich rozwój, są przede wszystkim aspekty technologiczne, ekonomiczne oraz społeczne. W pierwszym wypadku w dużej mierze chodzi o podwyższanie standardów oraz jakości każdej oferowanej usługi, oraz automatyzację podstawowych czynności. Nowoczesne technologie oraz innowacyjne podejście sprawiają, że właściciele firm trudniących się sprzedażą elektroniczną mogą odpowiadać na bieżące potrzeby swoich konsumentów, wprowadzając rozwiązania, które prowadzą do wzrostu zainteresowania e-handlem. Dotyczą one całej rozbudowanej logistyki w sklepie, która usprawnia zarówno procesy związane z magazynowaniem towaru, jak i pakowaniem czy wysyłaniem przesyłek. Dzięki temu paczki docierają do klientów o wiele szybciej, co bezpośrednio przekłada się na ich zadowolenie, tym samym podwyższając prawdopodobieństwo ponownego skorzystania z usługi danego sklepu. Drugim aspektem podlegającym rozwojowi technologicznemu jest cały proces obsługi konsumentów. W tym wypadku chodzi głównie o zaproponowanie im innowacyjnych rozwiązań z zakresu realizacji zamówienia. Są to m.in. możliwość opłacenia przesyłki w dogodny dla siebie sposób – zarówno poprzez płatność gotówką przy odbiorze, jak i z wykorzystaniem płatności elektronicznych czy mobilnych. Podobnie jest w kwestii doboru najlepszej formy dostawy – aby sprostać wymaganiom internetowej sprzedaży, warto zaproponować im zarówno możliwość odbioru osobistego, odbioru w punkcie, jak i dostawy standardowym kurierem. W ostatnich latach największą popularnością wśród konsumentów cieszy się zamawianie przesyłek do Paczkomatów InPost, które są na wyciągnięcie ręki! Sami wybieramy wygodny punkt i godzinę odbioru. Jeżeli więc dążysz do wzrostu zainteresowania klientów swoim sklepem, miej na uwadze najważniejsze technologiczne wymagania klientów!

Za rozwój sektora e-commerce odpowiadają również liczne czynniki ekonomiczne. Wzrastające zarobki społeczeństwa sprawiają, że ludzie nie tylko coraz chętniej robią zakupy, ale i kupują o wiele więcej. W porównaniu do sytuacji sprzed kilku lat z pewnością jest to doskonała prognoza dla przedsiębiorców trudniących się handlem elektronicznym. Warto bowiem pamiętać, że z roku na rok na znaczeniu zyskuje… wygoda. Dlatego też o wiele więcej potencjalnych usługobiorców zdecyduje się zasiąść przed komputerem lub urządzeniem mobilnym w celu zrobienia zakupów, aniżeli udać się na nie do pobliskiego sklepu stacjonarnego. Doskonałym zobrazowaniem tego, że także i czynniki społeczne mają znaczący wpływ na rozwój e-handlu jest pandemia koronawirusa. Społeczny lockdown oraz strach przed pandemią sprawiły, że ludzie w znacznym stopniu ograniczyli kupowanie w tradycyjnej formie. Wielu przedsiębiorców stanęło więc przed koniecznością przeniesienia dotychczasowego biznesu w sferę internetową. Proces transformacji cyfrowej dla wielu był nie lada wyzwaniem, jednak pozwolił utrzymać się na powierzchni. Szacuje się, że w porównaniu z prowadzeniem sklepu stacjonarnie mogą oni liczyć na o wiele większe zyski przy sprzedaży online. Dlatego też po ustaniu pandemii prawdopodobnie niewielu z nich zdecyduje się porzucić działalność w Internecie. Wśród społecznych czynników rozwoju e-commerce znajduje się także prowadzenie zrównoważonego ekologicznie handlu. Coraz więcej konsumentów zwraca bowiem uwagę nie tylko na to, w jaki sposób produkowane są nabywane przez nich produkty oraz jaką ideę wyznaje całe przedsiębiorstwo, ale i na przyjazny środowisku sposób dostawy czy pakowania. Nie zapomnij o tym, jeżeli pragniesz, aby Twoja działalność rozwijała się z duchem czasu!

Polecane

Jak wygląda współpraca sklepów internetowych z firmami logistycznymi?

Sektor e-handlu rozwija się bardzo dynamicznie. Dlatego też znacząco wzrosły dwie rzeczy:…

Budowanie lojalności klienta – skuteczne wskazówki

W dobie wszechobecnej konkurencji na rynku e-commerce zdobycie lojalnego klienta stanowi nie…

Program lojalnościowy w e-commerce – na czym polega?

W trakcie prowadzenia własnego sklepu internetowego niezwykle istotne jest budowanie zaufanego grona…

Jak wypromować sklep internetowy?

Założyłeś swój własny sklep internetowy i teraz czekasz, aż klienci sami zainteresują…