Aby odnieść sukces w branży e-commerce, nie wystarczy opracować dobrej strategii pozyskiwania nowych klientów. Przedsiębiorcy zazwyczaj stawiają na różne działania promocyjne sklepu i kampanie reklamowe mające na celu budować świadomość marki. Oczywiście są to bardzo ważne aspekty działania sklepów internetowych, ale warto też pamiętać o tworzeniu trwałych relacji z konsumentami. Możemy to robić na różne sposoby: wysyłając newsletter, prowadząc profile marki w mediach społecznościowych, ale także nakłaniając klientów do założenia konta w sklepie internetowym. Oczywiście nie jest to warunek konieczny, żeby złożyć zamówienie, jednak rejestracja przyniesie wiele korzyści obu stronom: zarówno kupującemu, jak i sprzedawcy. Chcesz wiedzieć, co jako klient na tym zyskasz? Czytaj dalej!
Konto w sklepie online, czyli budowanie więzi z odbiorcami
Obecnie w branży e-commerce panuje duża konkurencja. Nowych sklepów internetowych przybywa, usługi sklepu się rozszerzają, a zachęcenie użytkowników do realizacji zamówienia wcale nie jest łatwym zadaniem. Często klient wrzuca produkty do wirtualnego koszyka, ale ostatecznie nie finalizuje transakcji albo szuka tych samych produktów u innych sprzedawców. Gdy konsument zamówi towary bez rejestracji konta w sklepie, istnieje większe prawdopodobieństwo, że więcej do nas nie wróci. Niekoniecznie dlatego, że nie jest zadowolony z przesyłki, czy obsługi, ale po prostu po pewnym czasie zapomni o marce. Trafi na inny sklep, który w danej chwili spełni jego oczekiwania. Z kolei, jeśli uda nam się przekonać użytkownika do założenia konta i zaoferujemy dodatkowe korzyści, zwiększamy szanse, że klient dokona ponownego zakupu i bliżej pozna naszą markę.
Co daje założenie konta, jeśli chodzi o korzyści dla sklepu? Otóż zarejestrowani użytkownicy to możliwość tworzenia spersonalizowanych ofert wpisujących się w oczekiwania danej osoby, a także dotarcie do odbiorcy sklepu za pomocą newslettera na podany adres e-mail. Jeśli poważnie podejdziemy do tematu i przygotujemy odpowiednią strategię działania, przekonamy konsumenta, że rejestracja w naszym sklepie internetowym jest dla niego opłacalna. Otrzyma szereg korzyści, dzięki czemu zaoszczędzi, czy będzie mieć lepszą kontrolę nad procesem realizacji zamówienia.
Jak przyciągnąć klientów do sklepu internetowego?
Kiedy prowadzimy płatną promocję, np. w mediach społecznościowych najczęściej docieramy do odbiorców, którzy potencjalnie mogą zainteresować się naszą ofertą. Część osób odwiedzi stronę internetową bez zrobienia zakupów, inni po namyśle wrzucą kilka produktów do koszyka i sfinalizują transakcję. Warto pamiętać, że internauci uwielbiają obniżki cen, akcje promocyjne, kody rabatowe, wyprzedaże, czy darmową dostawę. Jeśli na stronie pojawi się atrakcyjna zniżka na dany produkt, chętniej zamówią ten towar. Pamiętaj jednak, że promocje to nie tylko zmniejszanie cen od czasu do czasu lub przy okazji święta. Kuszący rabat stanie się dodatkowym bodźcem do zakupów, jeśli dodamy kupon do paczki, albo wyślemy go klientowi na adres e-mail. Bardzo dużą popularnością cieszą się programy lojalnościowe dedykowane dla użytkowników zarejestrowanych kont w sklepie internetowym. Konsument może zbierać punkty za każdy zakup lub dostać dostęp do akcji rabatowych niedostępnych w przypadku kupowania bez rejestracji. Wielu sprzedawców oferuje darmowe zwroty i bezpłatną wysyłkę (często za pośrednictwem Paczkomatów InPost) towarów (od określonej kwoty) właśnie klientom zalogowanym. Promocje w sklepie internetowym są więc bardzo ważnym elementem strategii sprzedaży i nigdy nie powinny być przeprowadzane spontanicznie: wymagają przemyślanego działania i obserwacji, co się sprawdza. Tylko w ten sposób uda nam się dotrzeć do klienta.
Rejestracja konta w sklepie internetowym – jakie będą korzyści dla klienta?
Zależy Ci na budowaniu relacji z kupującymi opartej na lojalności? Wiesz, że sukces sprzedaży nie zależy wyłącznie od docierania do nowych osób, a raczej na powracających do sklepu użytkowników? Zastanawiasz się, jak nakłonić odbiorców do założenia konta na Twojej stronie? Dla wielu rejestracja oznacza żmudne uzupełnianie formularza, podawanie danych, a co za tym idzie: zajmuje czas. Nikt nie lubi tracić go na dodatkowe czynności. Kupując w sklepach internetowych, chcemy, aby cały proces zakupu potrwał kilka minut. Chyba że mamy ochotę dłużej przeglądać asortyment. Z tego powodu nie wystarczy wyłącznie poinformować odwiedzającego sklep o możliwości założenia konta — nie podejmie on pożądanego przez nas działania. Zaproponowanie kilku atrakcyjnych korzyści, czy udogodnień będzie skutecznym zachęceniem do rejestracji w sklepie internetowym. Co możemy dać odbiorcom w zamian za rejestrację? Poniżej kilka przykładów:
- możliwość bieżącego śledzenia zamówienia,
- specjalny rabat powitalny za założenie konta oraz cykliczne wysyłanie kodów zniżkowych, również na urodziny lub w okresie świątecznym,
- dostęp do historii zakupów — wszystkie informacje zawsze są pod ręką,
- darmowe zwroty i dodatkowe opcje dostawy lub mniejsze koszty doręczenia — niektóre sklepy internetowe gwarantują bezpłatną wysyłkę dla użytkowników, którzy dokonali rejestracji,
- wcześniejszy dostęp do promocji lub wyprzedaży ulubionego produktu,
- ułatwienie w robieniu kolejnych zakupów — wystarczy się zalogować, nie potrzeba już podawać danych do wysyłki,
- konto daje też bieżący dostęp do aktualności, nowości i aktualnych akcji promocyjnych,
- możliwość zbierania punktów w ramach programu lojalnościowego.
Jak zachęcić klienta do kupna produktu i wybrania Twojego sklepu?
Sama cena towaru nie zawsze prowadzi do składania zamówienia w sklepie internetowym — tym bardziej że współcześni konsumenci mają coraz większe wymagania względem sprzedawców, a także nieograniczony wybór. Jeśli koszty zamówienia wydają się za duże, zawsze można zwrócić się do konkurencji: poszukać bardziej atrakcyjnych cen. Jak zatem skutecznie zachęcić potencjalnych klientów do zakupu w Twoim sklepie internetowym? Istnieje co najmniej kilka świetnych sposobów:
- buduj wiarygodność swojej marki: kupowanie online zawsze wiąże się z ryzykiem. Skąd mamy mieć pewność, że otrzymamy zamówione towary? Nie pozwól, żeby taka myśl pojawiła się w głowie odwiedzającego Twoją platformę. Pozwól konsumentom na pisanie opinii o produktach, wystawianiu ocen. Dzięki temu nie tylko przekonasz niezdecydowanych, ale także poprawisz ewentualne błędy — słuchanie potrzeb kupujących pomoże Ci rozwinąć sprzedaż;
- aktywnie prowadź profile marki w mediach społecznościowych: odbiorcy będą mieli okazję nie tylko lepiej zapoznać się z Twoimi produktami, ale także z marką — częściej pojawisz się w ich codzienności z komunikatami, więc zwiększasz szansę, że obserwujący odwiedzą sklep internetowy;
- załóż firmowego bloga i udzielaj pomocnych porad: pomóż kupującym rozwiązać ich problemy związane z sektorem, w którym działasz. Jeśli sprzedajesz kosmetyki, podpowiedz, jak pielęgnować cerę, żeby zachowała młody wygląd i zdradź sekret lśniących włosów. Nie skupiaj się na samych produktach, choć możesz o nich wspomnieć i podać linki.