Łańcuch dostaw

Właściciele e-commerce doskonale zdają sobie sprawę, że w przypadku ich działalności niezwykle istotne jest wdrażanie rozwiązań, mających na celu usprawnianie procesów logistycznych. Tylko wtedy mogą oni zyskać przewagę nad stale wzrastającą konkurencją, podbijając rynek globalny i poszerzając grono klientów. Jednym z najważniejszych aspektów, bez którego firmy z tego sektora nie są w stanie efektywnie funkcjonować, jest łańcuch dostaw. Co kryje się pod tym pojęciem? Sprawdź w naszym artykule!

Łańcuch dostaw – co to jest i jaką pełni rolę?

Łańcuch dostaw (ang. supply chain) to pojęcie niezwykle rozbudowane. Obejmuje ono wszelkie sekwencyjne czynności, które rozpoczynają się na etapie pozyskiwania surowców do wytworzenia konkretnych towarów, poprzez ich przeróbkę i transport, aż po dostarczenie gotowego produktu ostatecznemu klientowi. Równie istotne jest, że łańcuch dostaw opiera się więc na trzech głównych etapach: zaopatrzeniu, produkcji oraz dystrybucji. Szacunkowo niewielki odsetek dostawców byłby w stanie efektywnie funkcjonować bez sprawnie działającego łańcucha dostaw. Od drugiej połowy XX wieku, kiedy to koncepcja supply chain została upowszechniona, jest on jednym z głównych aspektów zarządzania w przedsiębiorstwie. Całość przyjętej strategii polega bowiem na ścisłej współpracy wszystkich jednostek, zaangażowanych w dostarczenie produktu do klienta – czyli między dostawcami surowców, właścicielami sklepów, klientami oraz wszelkimi innymi firmami (np. logistycznymi, transportowymi czy marketingowymi), które przyczyniają się do obsługi całego procesu. Współdziałanie w przypadku realizacji każdego z zamówień jest bowiem sposobem na dostosowanie się do stale zmieniających się oczekiwań i potrzeb klientów. Współpraca między poszczególnymi jednostkami obsługi powinna więc nie tylko opierać się na wykonywaniu powierzonych zadań terminowo i wiarygodnie, ale i na wzajemnej komunikacji. Łańcuch dostaw bardzo często utożsamiany jest z logistyką w firmie. W rzeczywistości pojęcia te mają jeden wspólny cel: dostarczenie zamówienia do klienta na czas tak, by wzbudzić w nim poczucie satysfakcji z zakupu. Niemniej jednak procesy te nie zazębiają się w stu procentach.

Jakie miejsce zajmuje łańcuch dostaw w logistyce?

Bardzo często słyszy się, że zarządzanie łańcuchem dostaw uznawane jest za jeden z kluczowych elementów logistyki w firmie. W praktyce jednak jest zupełnie na odwrót! To właśnie logistyka stanowi finalny element łańcucha dostaw, który odpowiada za procesy związane z przepływem produktów od dostawcy do klienta – czyli wszelkie podjęte działania od momentu złożenia zamówienia w sklepie, poprzez jego realizację (czyli magazynowanie i kompletację), aż po wydanie firmie kurierskiej, transport i odebranie przez ostatecznego klienta na przykład z pobliskiego Paczkomatu. Logistyka odpowiada więc za usługi związane z dostarczaniem wymaganego produktu we właściwym czasie do konsumenta, podczas gdy właściwe zarządzanie łańcuchem dostaw ma doprowadzić do sytuacji, w której właściciel sklepu będzie w stanie przewidzieć potrzeby klienta, co do czasu i rodzaju produktów, na które pojawi się popyt. Supply chain to również sposób na weryfikację, co należy zrobić, by spełnić bieżące potrzeby usługobiorców. Jak zatem widać, łańcuch dostaw niewątpliwie jest ściśle związany z logistyką firmy. Ta zaś ma wpływać przede wszystkim na osiąganie przez firmę lepszych wyników. Aby to osiągnąć, niezbędne jest więc wdrożenie odpowiednio dostosowanego zarządzania łańcuchem dostaw w struktury przedsiębiorstwa. Jak zatem to zrobić, aby proces był jak najbardziej efektywny?

Jak zwiększyć efektywność łańcucha dostaw?

Na wstępie warto podkreślić, iż wydajność łańcucha dostaw jest możliwa wyłącznie wtedy, kiedy wszystkie jednostki zaangażowane w realizację całego procesu zobligują się do systematycznej i ścisłej współpracy. Tylko wtedy uda się zwiększyć efektywność pracy, jednocześnie ograniczając koszty oraz dopasowując produkt i formę dostawy do zmieniających się preferencji klientów. Aby móc sprawnie zarządzać łańcuchem dostaw niezbędnych jest kilka kluczowych elementów: lokalizowanie zakładów produkcyjnych odpowiednich dla usług danej firmy, działalność transportowa, magazynowanie, stałe kontrolowanie zasobów, przetwarzanie i przekazywanie informacji na etapie realizacji poszczególnych procesów produkcji, transportu i sprzedaży, współpraca z firmami zewnętrznymi, zajmującymi się obsługą klienta oraz gospodarka opakowaniami i pozostałościami produkcyjnymi. Zarządzanie łańcuchem dostaw może odbywać się na kilka sposobów. Warto pamiętać, że przy wyborze najkorzystniejszego, należy zwrócić szczególną uwagę na rodzaj działalności danego przedsiębiorstwa.

Niewątpliwie logistyka to sposób na usystematyzowanie pracy w firmie. Optymalizacja zarządzania łańcuchem dostaw jest niezwykle korzystnym przedsięwzięciem, które wspiera przedsiębiorstwo na wielu płaszczyznach. Aby jednak proces ten przebiegał sprawnie, należy pamiętać o kilku bardzo istotnych zasadach. Przede wszystkim: szybkość działania. W przypadku dostawy ma ona kluczowe znaczenie, bowiem to właśnie od tempa realizacji poszczególnych zadań w łańcuchu zależy, kiedy produkty znajdą się w posiadaniu klienta. To z kolei przekłada się na jego satysfakcję i zadowolenie. Aby móc jeszcze bardziej zoptymalizować procesy logistyki w firmie niezbędna jest rozbudowana infrastruktura. Kolejnym aspektem, który jednocześnie wiąże się z systematycznością, jest zharmonizowanie działań każdego z ogniw łańcucha dostaw. Dzięki temu uda się do minimum ograniczyć poziom zapasów, przy jednoczesnym zmniejszeniu ponoszonych kosztów. We współpracy wszystkich jednostek niezwykle ważna jest komunikacja. Dlatego też zarządzanie łańcuchem dostaw powinno być wzbogacone bieżącym przepływem informacji, pomiędzy współpracownikami z różnych dziedzin. Zasadą, której nie należy pomijać, jest także skrupulatne zapoznanie się z punktem widzenia kontrahentów. Oznacza to, że efektywna współpraca jest możliwa tylko wtedy, kiedy poznamy i zrozumiemy cele oraz oczekiwania pozostałych przedsiębiorstw, stanowiących ogniwa w łańcuchu dostaw. Jeżeli zależy Ci na profesjonalnym zarządzaniu obsługą zamówień swoich klientów, nie powinieneś pomijać żadnej z powyższych zasad. Dzięki temu zrozumiesz, jak istotna jest rola łańcucha dostaw w Twoim przedsiębiorstwie!

Korzyści biznesowe z zastosowania efektywnego łańcucha dostaw

Bez wątpienia główną zaletą łańcucha dostaw dostosowanego do potrzeb działalności jest optymalizacja zachodzących procesów tak, by dostarczanie usług klientom stało się proste. Dodatkowo jest to najlepszy sposób na budowanie kontaktów biznesowych z firmami z innych branż np. branży KEP. Wielu przedsiębiorców podkreśla także, że atutem takiego rozwiązania staje się niezawodność dostawy – każda jednostka jest bowiem odpowiedzialna za dopełnienie powierzonych jej zadań, przez co wszystko odbywa się na czas i na z góry określonych zasadach. Jednak wśród zalet znajdują się również te, dotyczące oszczędności. Lepsze planowanie pozwala zaoszczędzić znaczną część pieniędzy – zarówno na etapie zaopatrzenia, jak i produkcji czy dystrybucji. Zsynchronizowanie działań łańcucha dostaw jest zaś najlepszym sposobem na zmniejszenie zapasów magazynowych. Jedną z głównych korzyści biznesowych, obok których nie można przechodzić obojętnie, jest także zestaw cennych informacji, jakie uzyskuje przedsiębiorca, dzięki zastosowaniu nowoczesnych systemów. To właśnie z nich może czerpać on inspiracje i wiadomości o najnowszych trendach rynkowych oraz zmianach w preferencjach klientów na temat dostaw produktów ze sklepów. Te zaś przekładają się na możliwość szybkiej reakcji na przemiany, co pozwala zyskać przewagę nad konkurencją z branży. Z pozoru proste pojęcie łańcucha dostaw może więc okazać się sukcesem dla Twojego przedsiębiorstwa. Pamiętaj, by zawsze poszukiwać najefektywniejszych rozwiązań! Dzięki temu zbudujesz silną pozycję firmy w sektorze, który obsługujesz.

Polecane

Nie wiesz, na jakim etapie dostawy jest twoje zamówienie? Sprawdź, gdzie możesz je śledzić!

Czy wiesz, że w dzisiejszych czasach możesz bez problemu monitorować swoją przesyłkę?…

Kiedy można złożyć reklamację w firmie kurierskiej?

Każdy konsument ma prawo do złożenia reklamacji – ta zasada dotyczy nie…

Bezpieczeństwo łańcucha dostaw – co to oznacza?

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, pojęcie bezpieczeństwa łańcucha dostaw nie powinno być Ci…

Produkty, które najlepiej sprawdzą się do pakowania paczek

Prowadzisz sklep online i szukasz odpowiednich produktów do pakowania przesyłek? Postaw na…