Rynek KEP

Sektor TSL, czyli transportu, spedycji i logistyki, to jeden z najważniejszych elementów gospodarki każdego kraju. Obejmuje on kilka branż o odmiennych specyfikacjach, jednak tożsamych celach: profesjonalnej obsłudze oraz optymalizacji procesów działania przedsiębiorstw. Jedną z nich jest właśnie branża KEP. Czym konkretnie się ona zajmuje i jakie są jej perspektywy na najbliższe lata? Tego dowiesz się z naszego artykułu!

Rynek KEP – definicja. Dowiedz się, czym jest i jaką pełni funkcję?

Rynek KEP skupia w sobie podmioty, które na co dzień zajmują się świadczeniem usług kurierskich. Już sama nazwa tej branży nawiązuje do działań, których podejmują się dane firmy. Skrótowiec KEP odnosi się bowiem do usług kurierskich, ekspresowych i paczkowych. Charakterystyką przedsiębiorstw funkcjonujących w branży KEP jest nastawienie na transport i dostawy paczek do klientów, których waga nie przekracza ustalonego limitu 25/30 kg. Dzięki temu jednorazowo są one w stanie obsłużyć dużą ilość przesyłek, jednocześnie utrzymując niską wagę jednostkową każdej z nich. Takie działania są skierowane przede wszystkim w stronę klientów korporacyjnych. Niemniej jednak z roku na rok dużą część obrotów operatorzy rynku KEP zawdzięczają klientom indywidualnym. Największe dochody generuje zaś rynek e-commerce. Jest to owocem dynamicznego rozwoju, jaki w ostatnim czasie odnotowuje handel elektroniczny, jak również i wzrostu zainteresowania zakupami w e-commerce u osób, które do tej pory preferowały wyłącznie tradycyjną formę. Ze względu na rosnące wymagania konsumentów oraz konieczność bieżącego dostosowywania jakości usług do zmieniającego się rynku, sklepy internetowe coraz chętniej przerzucają obowiązek dostaw przesyłek na kilku operatorów. Wiąże się to z faktem, że usługi świadczone przez firmy z branży KEP są niebywale różnorodne. Czym zajmują się takie przedsiębiorstwa?

Jakie usługi świadczy rynek kurierski?

W dużej mierze wachlarz usług oferowanych przez operatorów z branży KEP determinuje standard firmy kurierskiej, czyli jej logistyka oraz indywidualne możliwości. Najczęściej oferowane usługi kurierskie obejmują oczywiście dostawę standardowym kurierem prosto do rąk odbiorcy – czyli tak zwane door-to-door. W takiej sytuacji odbiorcy proponowana jest możliwość opłacenia przesyłki przed jej nadaniem lub za pobraniem. Wtedy też zadaniem kuriera jest nie tylko dostawa towaru do klienta, ale też potwierdzenie odbioru i przyjęcie należnej opłaty. Wraz ze zmieniającymi się potrzebami usługobiorców, coraz więcej firm kurierskich dąży do rozwoju oferowanych usług tak, by sprostać wymaganiom każdego klienta. Obecnie więc coraz większą popularnością cieszą się dodatkowe usługi w postaci Same Day Delivery, czyli doręczania paczek do klientów jeszcze tego samego dnia, jak i możliwość wyboru dostawy w późnych godzinach wieczornych, a nawet i w weekend. Stanowi to alternatywne rozwiązanie dla tych osób, które nie mogą pozwolić sobie na oczekiwanie na kuriera w ciągu dnia roboczego. Usługi, które w ostatnim czasie cieszą się jednak największym zainteresowaniem, to dostawy do punktów odbioru zlokalizowanych na terenie całego kraju. Firma InPost oferuje zaś jeszcze atrakcyjniejszą możliwość doręczania przesyłek kurierskich – czyli Paczkomaty InPost, które pozwalają na całodobowy odbiór paczki z wybranej przez siebie lokalizacji. Jest to innowacyjne rozwiązanie, którym do tej pory nie może poszczycić się żadna z firm kurierskich stacjonujących na polskim rynku. Oferowane przez nas usługi są skierowane przede wszystkim do tych, którzy cenią sobie wygodę i oszczędność czasu. Dzięki Paczkomatom odbiór każdej zamówionej przesyłki to czysta formalność!

Branża KEP w Polsce. Jakie są perspektywy na najbliższe lata?

Branża KEP na polskim rynku prężnie funkcjonuje już od ponad 30 lat. Nie da się jednak ukryć, że to ostatnie lata należą do tych najbardziej rozwojowych. Bezpośrednio powiązane jest to ze wzrostem roli e-commerce, który swoimi usługami podbijają dotychczas wyrobioną renomę tradycyjnych sklepów. Trzeba jednak pamiętać, że w takiej sytuacji firmy kurierskie muszą liczyć się z większą odpowiedzialnością za świadczone usługi, a co za tym idzie, za swoich klientów. Możliwe jest to poprzez wdrażanie nowoczesnych rozwiązań, które znacznie usprawniają proces transportu przesyłek do docelowego odbiorcy. Obecnie rynek KEP należy do kilku największych podmiotów, m.in. firmy InPost. Poza nimi usługi z tego sektora dostaw świadczy także ogromna ilość mniejszych firm. Według raportu GS1 w 2019 roku wartość rynku KEP w Polsce wynosiła 7,9 miliardów złotych, a ilość przesyłek obsłużonych przez firmy kurierskie przekroczyła 552 miliony. Szacunkowo kolejne lata miały przynieść około 10. procentowy wzrost. Wraz z nastaniem 2020 roku oraz ogólnoświatowej pandemii koronawirusa sytuacja znacząco wpłynęła na zachowania klientów, co przyczyniło się do wzrostu zainteresowania e-handlem oraz formą dostaw bezkontaktowych. Zmiany te dotknęły także firm z sektora KEP. W okresie społecznej izolacji aż 67 proc. usługobiorców korzystało z usług firm kurierskich. Ponad 34 proc. zdecydowało się na zamówienie paczki ze sklepu internetowego, chociaż nigdy wcześniej tego nie robiło. Dodatkowo wśród najczęściej wybieranych form dostawy pojawiały się te, które umożliwiają odbiór przesyłki bez kontaktu z kurierem. Za jeden z najbezpieczniejszych uznano Paczkomaty InPost.

Usługi kurierskie i ich ciągły rozwój

Rynek przesyłek kurierskich niewątpliwie ulega nieustannej ewolucji zarówno na rynku rodzimym, jak i poza granicami Polski. Przewidywania względem usług kurierskich, ekspresowych i paczkowych nie ulegają zmianom. Szacuje się, że w dalszym ciągu będzie to jeden z najprężniej rozwijających się sektorów na świecie. Dominacja trendu korzystania z elektronicznej formy handlu spowodowana pandemią sprawi jednak, że zainteresowanie internetowymi zakupami stanie się jeszcze większe. Liczna grupa osób, która po raz pierwszy skorzystała z tej metody przesyłki właśnie w trakcie lockdownu, z pewnością na dłużej pozostanie zwolennikiem wygodnych zakupów w e-commerce. Dochodzi do tego także nowa technologia oraz wdrażanie stałych udogodnień, które usprawniają proces składania zamówień oraz transportu towaru. Dzięki temu klienci sklepów online mają w czym wybierać, a oferta prezentowana im przez sprzedawców często jest atrakcyjniejsza i większa niż to, co mogą znaleźć w sklepach tradycyjnych. Właściciele e-commerce nie powinni jednak zapominać, że nawet najniższe ceny nie sprawią, iż usługobiorca zdecyduje się skorzystać z danej oferty, jeżeli nie ma zagwarantowanej ulubionej oraz błyskawicznej metody przesyłki. Jeżeli więc pragniesz dominować nad swoją konkurencją na rynku, nie zapomnij nawiązać współpracy z firmą InPost, która dysponuje siecią ponad 13 tysięcy Paczkomatów w całej Polsce (przez co każdy zamawiający wybierze dogodną dla siebie lokalizację)! W końcu to my okazaliśmy się niezawodni także w trakcie trudnego okresu pandemii i społecznej izolacji. Wybierz mądrze – postaw na InPost!

Polecane

W jaki sposób paczki trafiają do Paczkomatu?

Samoobsługowe urządzenia InPost do nadawania i odbierania przesyłek zrewolucjonizowały nie tylko branżę…

Jakie przesyłki nie mogą być automatycznie sortowane?

Zdarza Ci się nadawać paczki, ale chcesz uniknąć dodatkowej dopłaty? Zastanawiasz się,…

Najlepsze produkty do wypełniania paczek

Kiedy nadajemy przesyłkę, najbardziej zależy nam na tym, żeby dotarła na miejsce…

Powody naliczania dopłaty w przypadku wysyłek kurierskich

Nadajesz paczki i obawiasz się dodatkowych kosztów? Nie wiesz od czego one…