Zakupy online

Zastanawiasz się, dlaczego coraz więcej osób przekonuje się do zamawiania rozmaitych produktów online? Od pewnego czasu obserwujemy, że handel internetowy powoli wypiera tradycyjne podejście do zakupów. Wszystko dlatego, że oferuje ciekawe produkty i ceny w sklepie internetowym a stacjonarnym mogą się znacząco różnić. Ponadto nie chcemy stać w długich kolejkach, czy tracić czas na dojazd do wybranej galerii. Zamiast tego wolimy przeglądać oferty ulubionych sklepów w zaciszu własnego domu, kiedy tylko nam pasuje. Poza tym branża e-commerce rozwija się tak bardzo dynamicznie, że nawet na dostawę zamówienia nie musimy czekać kilku dni, jak było jeszcze kilka lat temu. Znakomite warunki wysyłki jeszcze bardziej zachęcają do rezygnacji z odwiedzin w sklepach stacjonarnych. Na czym dokładnie polega przewaga handlu internetowego? Czy w sieci zawsze kupimy taniej, a może to tylko powielany mit? Co takiego oferuje się klientom? Sprawdźmy!

Co wpływa na popularność zakupów online?

Świat dookoła nas nieustannie przechodzi transformację. Pojawienie się nowych technologii i szybkie tempo ich rozwoju sprawia, że to, co kiedyś wydawało się niemożliwe, dziś jest wpisane w codzienność. Chętnie korzystamy ze sklepów internetowych, ponieważ mamy do tego warunki. Komputer z dostępem do sieci przestał być dobrem dostępnym tylko dla garstki ludzi. Obecnie cały wirtualny świat mieści się w smartfonie, którego zawsze mamy przy sobie. Zależy nam na wygodzie i niezależności zakupu— nie lubimy dostosowywać się do godzin otwarcia sklepów tradycyjnych, bo mamy coraz mniej wolnego czasu. Z drugiej strony przedsiębiorcy też pragną korzystać z nowoczesnych możliwości i docierać do nieograniczonej liczby potencjalnych nabywców, co umożliwia właśnie Internet. Założenie sklepu w Internecie jest mniej kosztowne niż otworzenie sklepu stacjonarnego. Mniejsze są również stałe koszty jego utrzymania: nie trzeba opłacać lokalu, czy ponosić kosztów związanych z zatrudnianiem sprzedawców (jednak to zależy od wielkości i popularności sklepu). Prowadzenie platformy sprzedażowej w sieci okazuje się też znacznie wygodniejsze, ponieważ sprzedawcy są w stanie wyeliminować wiele trudności i cały czas trzymać rękę na pulsie. Sprzedaż online oraz rozwój branży e-commerce stwarza więc doskonałe warunki do osiągania celów biznesowych, a przy tym zaspakaja wiele potrzeb współczesnych konsumentów, ułatwiając codzienne czynności. Z dnia na dzień przewaga branży e-commerce staja się bardziej widoczna.

Handel internetowy – wady i zalety

Choć zakupy online dla wielu są najlepszym rozwiązaniem, to bez wątpienia nie mają samych plusów. Pojawiają się także minusy, o których czasami zapominamy. Dla niektórych wady kupowania przez Internet są trudne do zaakceptowania, dlatego w dalszym ciągu wybierają sklepy stacjonarne. Czasem po prostu ulegamy przyzwyczajeniom, nie ufając w stu procentach nowym rozwiązaniom. Nie jesteśmy pewni jak będzie wyglądał dany produkt lub nie ufamy sprzedającym. Niekiedy też wcześniejsze rozczarowania wpływają no to, że wybieramy sklep stacjonarny.

Spójrzmy jednak na zalety sklepu internetowego:

  • znaczne oszczędności: sprzedawca, prowadząc biznes online, ponosi o wiele mniejsze koszty — nie zawsze musi mieć nawet fizyczny dostęp do produktów. Zmniejszenie nakładów finansowych wpływa na wysokość cen samych produktów w sklepie: mogą być tańsze, co z kolei cieszy klientów. Znacznie chętniej dokonają transakcji i skuszą się na więcej artykułów, gdy ceny produktu w sklepie są atrakcyjne;
  • elastyczne, nieskomplikowane zarządzanie: wszystkie niezbędne operacje wykonujemy przy pomocy specjalnego oprogramowania, dlatego prowadzenie sklepu internetowego nie jest trudnym zadaniem, choć wymaga trochę wprawy. W łatwy sposób zajmiemy się realizacją zamówień, organizacją wysyłki, czy gospodarką magazynową. Z perspektywy klienta: przeglądanie zakładek na stronie i możliwość spokojnego zapoznania się z towarem to bardzo wygodna opcja — nie trzeba od razu decydować się na zakup, a kupowanie zamyka się w kilku krokach;
  • sklep internetowy jest otwarty przez 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu: konsumenci mogą zamawiać towary nawet w nocy, w święta i weekendy, co w sklepie stacjonarnym byłoby niemożliwe. Taka dostępność to również niesamowite udogodnienie dla kupujących. Zamawiają, kiedy tylko mają na to czas i ochotę.

Wady sklepu internetowego:

  • częste zwroty towarów: sprzedawcy działający w e-commerce muszą liczyć się z tym, że konsumenci będą zwracać zamówione produkty. Nie mają możliwości obejrzenia ich na własne oczy, więc nie zawsze ich oczekiwania zostaną spełnione. Dokonując zakupów w sklepie stacjonarnym, można dokładnie obejrzeć produkt, przymierzyć go i odłożyć na półkę, gdy nie do końca nam pasuje;
  • konieczność poniesienia kosztów dostawy: nikt nie lubi przepłacać. Czasem wartość towaru nie jest za duża, a zakupy ograniczają się do kilku artykułów. Przy każdym zamówieniu w Internecie trzeba jednak pokryć koszt dostawy. Obecnie firmy kurierskie wprowadzają wiele rozwiązań, dzięki którym ceny wysyłki są znacznie mniejsze, jednak warto pamiętać, że dla klientów koszt związany z dostawą może stanowić problem;
  • oczekiwanie na doręczenie zamówienia: kupujący nie tylko nie ma możliwości obejrzenia produktu w przypadku zakupów w sklepie internetowym, ale też nie dostaje go od razu po zapłaceniu. Przyjemność cieszenia się z towarów zostaje odroczona w czasie, czego nikt nie lubi. Sprzedawcy muszą szukać optymalnych rozwiązań i rzetelnych firm kurierskich, aby liczyć się na rynku e-commerce i nie zawieść swoich klientów: przygotowywać i dostarczać zamówienie jak najszybciej to możliwe.

Zakupy w sklepach stacjonarny – czy trzeba z tego zrezygnować?

Polski rynek e-commerce wbrew pozorom nadal jest stosunkowo bardzo młodym rynkiem. Konsumenci dalej przyzwyczajają się do elektronicznej formy robienia zakupów, do czego w ostatnim czasie przyczyniła się pandemia. Choć e-handel rośnie w siłę z miesiąca na miesiąc, nie oznacza to jeszcze konieczności rezygnowania ze sklepu stacjonarnego. Decyzje dotyczące sprzedaży zawsze powinniśmy dopasować do potrzeb swojego biznesu oraz grupy docelowej. Klient ceni sobie możliwość osobistego zapoznania się z ofertą. Chce poznać asortyment i dokładnie obejrzeć interesujący go produkt. W sklepach stacjonarnych od razu płacimy i zabieramy zakupy do domu, nie ponosząc kosztów związanych z dostawą. Sprzedaż online i offline potrafi świetnie się uzupełniać. Warto pamiętać, że aby odnieść sukces w branży e-commerce, potrzebujemy dobrego planu i rozeznania. Konkurentów przybywa, więc trzeba naprawdę się postarać, żeby trafić do serca odbiorców.

Sklep internetowy czy sklep stacjonarny – gdzie taniej kupisz produkty?

Sklepy internetowe nie generują tak dużych kosztów, jak sklepy tradycyjne. Na ostateczną cenę towaru ma wpływ wiele czynników, ale w sieci zazwyczaj będzie taniej. Sprzedawcy stacjonarni często nie organizują specjalnych akcji promocyjnych i nie dają kodów rabatowych, a obecnie konsumenci liczą na promocje. Organizowanie sezonowych wyprzedaży nie wystarczy, żeby przekonać odbiorcę do zakupu. W Internecie znajdziemy znacznie więcej atrakcyjnych zniżek — szczególnie gdy zapiszemy się do newslettera. Poza tym mamy możliwość szybkiego porównania kilku ofert i sprzedawców, co zdecydowanie stanowi przewagę nad sklepami tradycyjnymi.

Polecane

Jak wygląda współpraca sklepów internetowych z firmami logistycznymi?

Sektor e-handlu rozwija się bardzo dynamicznie. Dlatego też znacząco wzrosły dwie rzeczy:…

Budowanie lojalności klienta – skuteczne wskazówki

W dobie wszechobecnej konkurencji na rynku e-commerce zdobycie lojalnego klienta stanowi nie…

Jak wypromować sklep internetowy?

Założyłeś swój własny sklep internetowy i teraz czekasz, aż klienci sami zainteresują…

Program lojalnościowy w e-commerce – na czym polega?

W trakcie prowadzenia własnego sklepu internetowego niezwykle istotne jest budowanie zaufanego grona…