sklep internetowy

Własny biznes online jest marzeniem wielu ludzi, jednak tylko nieliczni mają odwagę, by założyć sklep internetowy. Masz nietuzinkowy pomysł na zarabianie w branży e-commerce? A może po prostu chcesz sprzedawać i mieć własny biznes, a zatem zastanawiasz się, jak zacząć? Co musisz zrobić, by osiągnąć sukces w handlu elektronicznym i jakie kluczowe kroki należy koniecznie podjąć już na starcie i w trakcie prowadzenia działalności? Z nami dowiesz się wszystkiego, co ważne!

E-commerce: co to znaczy?

Każdy, kto chce sprzedawać w Internecie, powinien najpierw poznać i zrozumieć istotę pojęcia e-commerce. Samo słowo pochodzi z języka angielskiego i w dosłownym tłumaczeniu oznacza technikę handlu za pośrednictwem Internetu (jest to inaczej handel elektroniczny lub e-handel). W praktyce e-commerce warto jednak rozumieć szerzej: to branża sprzedaży online, jak i ogół działań technicznych i marketingowych, umożliwiających prowadzenie biznesu online.

Z pojęciem handlu elektronicznego ściśle wiąże się też termin: e-zakupy – są to transakcje kupna-sprzedaży dokonywane na odległość. Za wynalazcę zakupów internetowych uznawany jest Michael Aldrich, angielski przedsiębiorca, który już w 1979 roku postanowił ułatwić proces sprzedaży i przenieść go do wirtualnej rzeczywistości.

Rynek e-commerce – co warto sprzedawać?

Kiedy Aldrich po raz pierwszy zaproponował światu rozwiązanie, jakim jest e-sprzedaż, niewielu potrafiło dostrzec potencjał, drzemiący w e-commerce. Z czasem jednak zauważono, że dobry sklep internetowy może przynosić znaczne zyski. Obecnie na rynku e-commerce funkcjonują firmy wszystkich branż! W sieci możesz sprzedawać wszystko, od zabawek i jedzenia po samochody, ubezpieczenia i zabiegi medyczne! Ostatnim czas dużą popularnością cieszą się też zakupy sprzętu AGD i RTV, produkty spożywcze oraz kosmetyki. Zatem postawienie na jedną z tych branż będzie doskonałym rozwiązaniem.

Śledź trendy rynkowe

Jesteś początkującym inwestorem i szukasz inspiracji? Chcesz wiedzieć, jakie produkty cieszą się dużym zainteresowaniem? Aby dowiedzieć się, co warto sprzedawać online, prześledź rynek i zapotrzebowanie klientów. Monitoruj najnowsze trendy i badaj, czym interesują się ludzie na całym świecie i jakie towary zyskują popularność. Jeśli specjalizujesz się w jakiejś dziedzinie, sprzedawaj towar, o którym dużo wiesz i jesteś w stanie dobrze go wypromować. A także dzięki temu posłużysz poradą, kiedy kupujący będą chcieli się czegoś dowiedzieć.

Gdzie szukać inspiracji?

A co możesz zrobić w sytuacji, gdy zaczynasz od zera i brakuje Ci pomysłu na asortyment? Gotowe inspiracje znajdziesz:

  • na stronach i blogach, poświęconych rynkowym nowinkom,
  • w sklepach internetowych typu Amazon, AliExpress, Allegro,
  • na grupach tematycznych, forach i fanpage`ach w social mediach (LinkedIn, Facebook, Twitter).

Wybierz platformę e-commerce i stwórz swoją witrynę

Masz już pomysł, co chcesz sprzedawać przez Internet? To świetnie! Przygotuj się do założenia działalności gospodarczej. Przechodząc przez formalności urzędowe, jednocześnie zajmij się organizacją zaplecza sprzedażowego. Wybierz odpowiednią platformę e-commerce i stwórz sklep internetowy. Jak to zrobić? Zdecyduj się na jedno z rozwiązań typu:

  • Shoper,
  • PrestaShop,
  • WooCommerce,
  • IdoSell itd.

Do czego potrzebna Ci jest platforma e-commerce? Jest to rodzaj gotowego oprogramowania, z którego korzystają sklepy internetowe, by móc prezentować, sprzedawać i organizować proces logistyczny wysyłki produktów. Na platformie e-commerce możesz stworzyć swoją unikalną witrynę i sprzedawać wybrany przez siebie asortyment. Czym się kierować przy wyborze platformy sprzedażowej? Oszacuj koszty różnych rozwiązań i porównaj ich funkcjonalności, takie jak: obsługa płatności, wyszukiwanie produktów, zarządzanie asortymentem czy możliwość instalacji różnych wtyczek.

Wygląd sklepu internetowego jest ważny!

Każda sprzedażowa witryna internetowa powinna przynosić zyski. Pamiętaj o tym, że Twoi potencjalni klienci są surowymi odbiorcami, którzy przywiązują dużą wagę do wyglądu sklepu online. Jeśli chcesz mieć własny sklep internetowy i sprzedawać skutecznie, zadbaj o to, by przyciągnąć uwagę odbiorcy oraz ułatwić mu znalezienie produktu. W dobrze przygotowanym sklepie konsument porusza się sprawnie, płynnie przechodzi też z wyszukiwarki do kart produktowych. Sprzedaż w e-sklepie możliwa jest bowiem tylko wtedy, gdy klient bez problemu znajduje wszelkie niezbędne funkcjonalności.

Dobry e-sklep internetowy urzeka prostą kolorystyką, prostym liternictwem i minimalizmem. Bardzo ważny jest też dobór atrakcyjnych zdjęć do kart produktowych, na stronę główną i na bloga. W dzisiejszych czasach klienci sklepów internetowych mają bardzo duży wybór ofert. Zwróć uwagę na to, w jaki sposób działają w sieci firmy, takie jak Twoja. Odwiedź ich witryny i sprawdź, jak wyglądają i na które funkcjonalności warto zwrócić uwagę.

Sklep internetowy. Koszty, na które musisz być przygotowany

Koszty prowadzenia działalności gospodarczej to kolejną, bardzo ważna kwestia, o której nie powinien zapominać żaden początkujący handlowiec. Już w momencie opracowywania biznesplanu podziel koszty na wydatki stałe i zmienne. Do kosztów stałych zaliczają się między innymi składki ZUS, podatki i wynagrodzenia (obsługa klientów jest ważną kwestią w e-handlu, zastanów się, czy chcesz samodzielnie obsługiwać każdą transakcję?).

W tabeli wydatków powinny się także znaleźć roczne opłaty za hosting, domenę, dostęp do platformy e-commerce. Do swojego zestawienia dolicz wynajem lokalu na siedzibę biura firmy i koszty eksploatacyjne. W tabeli wydatków uwzględnij też koszty zmienne, czyli opłaty, związane z zakupem towaru, wyposażenia firmowego, wlicz też orientacyjne koszty wysyłek.

Biznes e-commerce wymaga organizacji odpowiedniego zaplecza. Do swoich kosztów musisz też doliczyć zakupy sprzętu komputerowego, osprzętu i programów antywirusowych. Samo prowadzenie e-sklepu wymaga stałego wsparcia informatycznego, więc oszacuj, ile będzie Cię kosztować stała, abonamentowa współpraca ze specjalistą IT.

Platforma sprzedażowa czy własny sklep internetowy?

Masz już gotowy pomysł i chcesz zacząć karierę w e-commerce? Jak zarabiać mądrze: czy lepiej skorzystać z gotowej platformy sprzedażowej, czy może warto uszyć na miarę szablon witryny i wszystkie jej funkcjonalności zaprojektować od podstaw? Gotowe rozwiązania są doskonałą opcją dla osób, które początkują w e-commerce i nie dysponują zbyt wysokim budżetem.

Gotowe platformy sprzedażowe

Dzięki platformom sprzedażowym możesz szybko stworzyć atrakcyjny sklep online, nie tracąc czasu na projektowanie strony. Masz wówczas do dyspozycji profesjonalne narzędzie pracy, dzięki któremu:

  • uruchamiasz sprzedaż w ciągu kilku dni,
  • ekspresowo konfigurujesz metody płatności,
  • szybko i w sposób intuicyjny tworzysz katalog produktowy.

Własny projekt strony internetowej

Indywidualny projekt sklepu internetowego stanowi znacznie większy wydatek niż wykupienie licencji na platformie e-commerce. Musisz poświęcić wiele czasu na spotkania z programistami, grafikami, UX designerami, którzy krok po kroku będą projektować Twoją stronę. Stworzysz jednak wówczas niepowtarzalną witrynę, ściśle dostosowaną do Twojej koncepcji. Najczęściej sklepy internetowe tworzą na zamówienie majętne firmy, które stawiają na indywidualne rozwiązania oraz biznesową niezależność.

Sprzedaż wielokanałowa e-commerce

Jednym z kluczowych aspektów podczas prowadzenia sklepu internetowego jest także sprzedaż wielokanałowa. W dzisiejszych czasach może być trudno się przebić, jeśli skoncentrujesz się tylko na jednym kanale sprzedaży. Wszystko, dlatego że klienci szukają produktów w wielu miejscach w sieci. Sprzedaż w kilku miejscach daje Ci zatem szansę na pozyskanie większego grona odbiorców. Może więc postawić na Allegro, sklep Facebook lub też Amazon.

E-commerce: jak zacząć? Wypromuj swój biznes e-commerce!

Zamierzasz otworzyć własny sklep internetowy i biznes online? Pamiętaj, że branża e-commerce nie istniałaby bez reklamy. To właśnie reklamy, prezentowane różnymi metodami, powodują, że konsumenci zaczynają widzieć Twój asortyment. Gdzie promować ofertę sklepu online? Możliwości masz bardzo dużo. W pierwszej kolejności zastanów się, do kogo adresujesz swoją ofertę. Kto docelowo znajdzie się w Twojej bazie klientów? Dobierz kanały komunikacji do potrzeb potencjalnego odbiorcy. Testuj różne formy reklamy, takie jak:

  • Google Ads,
  • Facebook Ads,
  • remarketing,
  • influencer marketing,
  • pozycjonowanie organiczne poprzez content marketing,
  • email marketing.

Dzięki dobrze przygotowanej kampanii email marketingowej pozyskasz nowych klientów i zaczniesz budować swoją bazę CRM.

Postaw na marketing online

Jesteś właścicielem sklepu internetowego i widzisz, że słupki sprzedaży stoją w miejscu? Koniecznie zainteresuj się innymi działaniami marketingu online. Masz bowiem różne możliwości niestandardowej promocji produktów! Nie zapominaj o tym, jak ważna jest personalizacja oferty! Postaw na reklamę typu BTL, skierowaną do klienta indywidualnego. Tworząc przekazy reklamowe, miej na uwadze przede wszystkim oczekiwania konsumenta. Jak usprawnić sklep pod kątem optymalizacji konwersji? Stwórz konta firmowe na portalach społecznościowych i dynamicznie komunikuj się z potencjalnymi odbiorcami. Organizuj konkursy online, informuj klientów o promocjach, zniżkach, najnowszych produktach. Wchodź z klientami w interakcje i wzbudzaj zainteresowanie – dzięki niemu zyskasz nowych klientów.

Zainwestuj w content marketing

Stworzenie sklepu internetowego jest ważnym, lecz nie najważniejszym etapem rozruchu firmy w e-commerce. Jak zacząć efektywnie sprzedawać produkty w Internecie? Sprawdź, jak Twoja witryna prezentuje się na tle konkurencji i zobacz, na którym miejscu jesteś w wynikach wyszukiwania Google. Im niżej znajdujesz się w wynikach Google, tym mniejsze są szanse na to, że klienci Cię znajdą!

Postaw na lepsze pozycjonowanie sklepu internetowego

Zainwestuj w wysokiej jakości treści SEO, opracowane na podstawie analizy wartościowych i konkurencyjnych słów kluczowych. Zatroszcz się o wysoką jakość wszystkich materiałów, które udostępniasz na swojej stronie. Treści powinny być:

  • merytoryczne i angażujące,
  • czytelne, wzbogacone nagłówkami, sekcjami, linkowaniem wewnętrznym,
  • ukierunkowane na potrzeby odbiorcy.

Praca nad zdobyciem wysokiej pozycji w Google poprzez analitykę i korektę SEO jest działaniem, które przynosi wiele korzyści w perspektywie długoterminowej.

Podsumowanie

Rynek e-commerce rozwija się bardzo szybko, zatem to doskonała okazja, aby zacząć działać w branży i postawić na własny biznes. Musisz tylko pamiętać o odpowiednim doborze asortymentu, biznesplanie, przygotowaniu platformy sprzedażowej oraz o dobrej reklamie. Wszystkie te elementy pomogą Ci w budowaniu zaufania kupujących, a dzięki temu uda Ci się osiągnąć sukces.

Polecane

Czym powinna wyróżniać się obsługa klienta sklepu internetowego?

Dla każdego właściciela sklepu internetowego priorytetem powinno być zadowolenie klienta. Jeśli zależy…

Skuteczne sposoby na osiągnięcie sukcesu w biznesie internetowym

Prowadzisz sklep internetowy i zależy Ci na zwiększeniu sprzedaży? Zastanawiasz się, jak…

Jak wypromować sklep internetowy?

Założyłeś swój własny sklep internetowy i teraz czekasz, aż klienci sami zainteresują…

Prowadzisz sklep online? O kilku kwestiach nie możesz zapomnieć!

E-commerce to obecnie jedna z najszybciej rozwijających się branż. Na rynku działa…