e-commerce

W dobie wszechobecnej konkurencji na rynku e-commerce zdobycie lojalnego klienta stanowi nie lada wyzwanie. Każdy właściciel e-biznesu musi bowiem zdawać sobie sprawę, że oczekiwania konsumentów co do internetowych zakupów nie tylko wzrastają, ale i zmieniają się w bardzo szybkim tempie. Dlatego też należy dołożyć wszelkich starań, aby im sprostać i zbudować silną grupę stałych klientów. Jak zrobić to najskuteczniej? Sprawdź nasze wskazówki!

Satysfakcja i lojalność klienta – dlaczego są tak ważne?

Dla każdej firmy nie ma rzeczy cenniejszej niż lojalność klientów. Aby jednak na nią zasłużyć, niezbędne jest wzbudzenie w konsumencie poczucia satysfakcji z dokonanego zakupu, procesu obsługi oraz dostarczenia zamówienia. Te trzy aspekty nierozerwalnie idą ze sobą w parze, tworząc najskuteczniejszy przepis na prowadzenie efektywnego biznesu. Zadowolony klient to najlepszy ambasador każdej marki, który chętnie dzieli się pozytywnymi opiniami z innymi użytkownikami. Tym samym dany sklep internetowy zyskuje szansę na zyskanie nowych klientów, a co za tym idzie, na zwiększenie sprzedaży i zysków. Warto jednak pamiętać, że w przypadku lojalności mówimy o zjawisku działającym w obie strony. Tylko wtedy, kiedy sprzedawca będzie wiarygodny i uczciwy dla swoich usługobiorców, oni odwdzięczą się tym samym. Co zatem robić, aby budować lojalność klientów wobec marki?

Lojalność klienta – dlaczego to gwarantuje sukces Twojej firmy?

Skutecznie wytyczona ścieżka do wzbudzenia w kliencie poczucia lojalności względem firmy powinna skutkować jego czynnym udziałem w rozwoju marki. Oznacza to, że pomimo pokus konkurencji, taki konsument pozostaje wierny zakupom w danym sklepie internetowym. Jeżeli proces budowania lojalności przebiegnie poprawnie, owocem działań przedsiębiorcy będzie grupa klientów, którzy chętnie wchodzą ze sklepem w ponowną interakcję oraz polecają go znajomym i innym użytkownikom Internetu. Jak zatem widać, jest to niebywale skuteczna forma reklamy, za którą sprzedawca nie ponosi żadnej ceny. Nie należy jednak twierdzić, że zadanie to należy do najłatwiejszych. W rzeczywistości bowiem potrzeba dużo czasu i cierpliwości, aby zapewnić klientom rozwiązania, które zachęcą ich do systematycznych zakupów na danej stronie online. Sposoby na skuteczne budowanie lojalności w firmie w dużej mierze są determinowane przez branżę, w jakiej działa przedsiębiorstwo. Istnieje jednak szereg wskazówek, których należy przestrzegać w każdej sytuacji.

Jak skutecznie budować lojalność klientów?

Niewątpliwie najważniejszą wskazówką jest uwiarygodnienie firmy w sieci. Zanim przystąpisz do wdrażania jakichkolwiek działań marketingowych, upewnij się, że na stronie internetowej Twojego przedsiębiorstwa znajdują się wszelkie informacje, które mogą okazać się kluczowe z perspektywy klienta. Chodzi o pełną nazwę firmy, jej adres oraz dane kontaktowe. W takim wypadku osoby odwiedzające witrynę powinny mieć również dostęp do prawidłowo spisanego regulaminu. Dowodem autentyczności biznesu jest także regularne prowadzenie kont firmowych w mediach społecznościowych. Aspekt ten nieodzownie łączy się z drugą wskazówką, jaką jest dbanie o komunikację. Stały kontakt z klientem sprawia, że zaczyna stawać się on częścią tworzonego biznesu. To właśnie tak rodzi się poczucie członkostwa i przynależności do danej marki. Obecnie jednym z głównych źródeł komunikacji są właśnie wspomniane social media. Lojalność za ich pomocą można budować poprzez wchodzenie w bieżącą interakcję z użytkownikami – czyli odpisywanie na nadchodzące wiadomości oraz zamieszczane posty czy komentarze. Warto robić to systematycznie, najlepiej oddelegowując do tego zadania grono konkretnych pracowników. Pamiętaj, że klienci nie lubią czekać! Jeżeli zaś chodzi o utrzymanie dobrych i trwałych stosunków z grupą docelową, najlepszym rozwiązaniem jest kontakt mailowy z usługobiorcami tak, by poczuli się oni ważni dla sprzedającego. W wiadomościach tych warto informować ich o wprowadzaniu nowych produktów czy usług, jak również aktualnych promocjach czy ofertach specjalnych. Dobrym sposobem komunikacji z klientami jest też prowadzenie bloga, na którym co jakiś czas pojawiają się wartościowe artykuły oraz treści tematyczne.

W budowaniu stałej relacji między firmą a klientem niezwykle ważne jest zaproponowanie korzyści, które pomogą usługobiorcy w podjęciu decyzji o sfinalizowaniu swoich zakupów. Niewątpliwie jedną z najpopularniejszych form są programy lojalnościowe, za pośrednictwem których klienci zyskują dostęp do atrakcyjnych nagród, rabatów i promocyjnych ofert sklepu. Najczęściej poprzez założenie konta lub zapisanie się do klubu danej marki, konsument uzyskuje dostęp do karty, na której naliczane są punkty za każde zamówienie z oferty sprzedawcy. Dzięki temu użytkownicy będą dążyć do uzbierania większej ilości punktów, a co za tym idzie, chętniej skorzystają z usług konkretnego e-sklepu, co znacząco podniesie wyniki sprzedażowe.

Zastanawiasz się, jak zachęcić klientów do sklepu internetowego? Zadbaj o wysoki poziom obsługi klienta!

Zachowania marketingowe różnorodnych marek, które odpowiadają potrzebom klientów, jednocześnie wpływając na budowanie solidnej relacji na linii klient-sprzedawca, nie ograniczają się jednak wyłącznie do atrakcyjnej oferty indywidualnej czy stałej komunikacji. Niezwykle ważne są bowiem także oferowane przez firmę usługi z zakresu logistyki, czyli obsługi konsumenta. W tym zakresie, aby zbudować lojalność wśród klientów, niezwykle ważna jest bieżąca analiza ich preferencji. Tylko wtedy bowiem można wdrożyć odpowiednie narzędzia, które usprawnią cały proces składania zamówienia, jak również wpłyną na satysfakcję klienta. Mowa tu przede wszystkim o pozostawieniu mu możliwości wyboru w kwestii najdogodniejszej formy dostawy czy metody płatności. To bardzo ważne, ponieważ ryzyko rezygnacji z zakupu wzrasta, kiedy klient zauważy, że wśród udostępnionych przez firmę sposobów wysyłki nie ma tego, na który decyduje się przy zakupach w innych sklepach, lub kiedy wie, że nie ma możliwości odbioru zamówionej paczki – np. gdy przebywa w pracy, a dostępna jest jedynie forma dostawy standardowym kurierem. Oferta w tym zakresie powinna więc być rozbudowana oraz korzystna cenowo. Warto także pamiętać o odpowiednim informowaniu klientów o każdym kroku realizacji zakupu. Finalnie zaś trzeba także zdać sobie sprawę, że zbyt długie oczekiwanie na paczkę może odstraszyć klienta od dalszych zakupów. W takiej sytuacji z pewnością nie masz co liczyć na lojalność.

Satysfakcjonujące zakupy internetowe to niezwykle istotna sprawa dla coraz większej części społeczeństwa. Jeżeli więc pragniesz rozwijać e-commerce i chcesz czuć wsparcie ze strony swoich konsumentów, nie zapomnij o przytoczonych przez nas najważniejszych wskazówkach. Tylko wtedy zbudujesz silną relację ze swoimi usługobiorcami, co nie tylko przyniesie zysk Twojej firmie, ale również da Ci poczucie, że to, co robisz, jest właściwe! Lojalny klient to szczęśliwy klient – i zadowolony sprzedawca!

Polecane

Czym powinna wyróżniać się obsługa klienta sklepu internetowego?

Dla każdego właściciela sklepu internetowego priorytetem powinno być zadowolenie klienta i rozwój…

Prowadzisz sklep online? O kilku kwestiach nie możesz zapomnieć!

E-commerce to obecnie jedna z najszybciej rozwijających się branż. Na rynku działa…

Responsywny sklep internetowy – czy to gwarancja sukcesu?

Chcesz odnieść sukces w branży e-commerce, ale nie wiesz co jest istotne?…

3 powody, dla których klienci nie kończą zakupów

Jeśli wielu klientów opuszcza Twój sklep online bez finalizacji zakupów, najwyższy czas…