Konkurencja w e-commerce

Choć popularność zakupów internetowych rośnie w zawrotnym tempie, zaspokajanie potrzeb klienta staje się coraz trudniejsze. Z tego powodu jako sprzedający musimy mieć dobrze opracowaną, atrakcyjną ofertę oraz niewysokie cen. Jednak nie zawsze to wystarczy, żeby odnieść sukces w sektorze e-commerce. Tym bardziej że na rynku pojawiają się tak dużo konkurencji, której działania i strategia mogą powodować zmniejszenie sprzedaży w naszym sklepie. Nie mamy wpływu na konkurencję i musimy liczyć się z tym, że będzie nam towarzyszyła. Aby rozwijać swój biznes i zyskiwać nowych nabywców, powinniśmy pomyśleć o tym, jak się wyróżnić. Czasem kilka odpowiednich kroków sprawia, że zbudujemy znaczącą przewagę. Wówczas konkurencja nie będzie stanowiła problemu w osiąganiu postawionych celów związanych ze sprzedażą, czy z budowaniem świadomości marki. Co zatem powinniśmy zrobić?

Efektywne rozwijanie biznesu e-commerce: czym jest strategia marketingowa?

Jeśli zależy nam na tym, żeby dobrze radzić sobie w sprzedaży internetowej, nie powinniśmy polegać wyłącznie na swojej ofercie i próbach promocji sklepu. W dobie tak dużej konkurencyjności w handlu to zdecydowanie za mało. Firmy, które osiągają sukces w e-commerce, najczęściej odznaczają się jednym: bardzo dobrze przygotowaną strategią marketingową nastawioną na działania długofalowe. Marketing to co prawda bardzo szerokie pojęcie, ale często mylnie postrzegane: nie chodzi wyłącznie o analizę grupy docelowej, czy o przygotowanie skutecznej promocji zwiększającej ruch w sklepie internetowym. Zależy Ci na wyprzedzeniu konkurencji i chcesz trafnie odpowiedzieć na potrzeby konsumentów? W takim razie z pewnością potrzebujesz opracować skuteczną strategię marketingową.

Jej definicja mówi, że jest to sposób działania nakierowany na osiągnięcie postawionych celów marketingowych. Oczywiście będzie ona skuteczna tylko, jeśli da nam jak najlepsze rezultaty. Strategię marketingową przygotujemy na podstawie: analizy SWOT oraz sklepu, grupy docelowej i jej potrzeb, przeanalizowaniu konkurencji, postawieniu najważniejszych celów marketingowych, jakie zamierzamy osiągnąć (w konkretnym przedziale czasowym). Skup się na rozwoju, aby dać klientom to, co najlepsze!

Promowanie sklepu internetowego – na czym polega?

Aby poradzić sobie z konkurencją w sektorze e-commerce, musimy właściwie promować swój sklep. Nie chodzi tylko i wyłącznie o działania reklamowe i obniżki cen. Dobra promocja jest jednym z elementów opracowanej strategii marketingowej i sprawia, że nie musimy bardzo zabiegać o klientów. Osoby, które wcześniej dokonały transakcji, chcą do nas wrócić, a internauci bez problemu trafiają na nasz sklep w wyszukiwarce i podejmują działanie: dokonują zakupu. Promowanie sklepu internetowego nigdy nie może ograniczać się tylko do jednej metody: najczęściej wynika z kombinacji kilku sprawdzonych sposobów. Oczywiście w trakcie prowadzenia promocji powinniśmy wprowadzać niezbędne zmiany i ulepszenia, ale też stale obserwować, co się sprawdza, a co nie. Nie zapominamy też o poprawnym działaniu platformy, tak aby była intuicyjna dla klientów. Pamiętaj, że jeśli sprawisz, że Twój biznes będzie widoczny w sieci, zwiększenie sprzedaży nastąpi naturalnie.

Promowanie sklepów internetowych – poznaj skuteczne rozwiązania

Pozycjonowanie sklepu internetowego (SEO)

Jeśli chcesz zapewnić swojej stronie ruch, czyli zwiększać liczę odwiedzających osób, musisz zoptymalizować ją pod wyszukiwarki internetowe (choć tak naprawdę ponad 90% internautów korzysta wyłącznie z wyszukiwarki Google). Istnieje wiele praktyk związanych z pozycjonowaniem. Zaliczamy do nich na przykład: zmiana długości artykułów wraz z dodaniem słów kluczowych, wprowadzenie poprawek w strukturze witryny, czy w profilach linków. Działania związane z SEO są długofalowe, a na ich rezultaty musimy poczekać przynajmniej kilka miesięcy.

Promocja w social mediach

Czy Twoja marka jest obecna na Facebooku, Instagramie lub Tik Toku? Prowadzisz fanpage pełen ciekawych treści i wdajesz się w rozmowy z kupującymi? Obecnie trudno wyobrazić sobie dobrą promocję bez obecności w popularnych mediach społecznościowych: właśnie tam spędzają czas Twoi klienci. Masz okazję nie tylko zainteresować ich swoją ofertą, ale także zbudować trwałe relacje oraz świadomość firmy. Pamiętaj jednak, że promocja w social mediach wymaga osobnej strategii komunikacji oraz planu treści: posty nie powinny być tworzone w pośpiechu na ostatnią chwilę. Prowadząc konto na Facebooku, możesz też korzystać z opcji płatnej reklamy, która pozwoli Ci dotrzeć do użytkowników z całej Polski.

Reklama tekstowa Google Ads

Każdego dnia internauci szukają rozmaitych usług i produktów za pomocą wyszukiwarki Google. A gdyby tak wpisując daną frazę lub pytanie trafili właśnie na Twój sklep internetowy? Osiągniesz właśnie taki efekt, korzystając z reklamy tekstowej Google Ads. Musisz przede wszystkim zastanowić się, co wpisują w wyszukiwarkę klienci (jeśli chodzi o sektor Twojej działalności) i zrobić listę fraz kluczowych oraz pytań. W panelu Google Ads znajdziesz wszystkie niezbędne informacje i ustawisz płatną kampanię. Płatność zostanie naliczona dopiero w momencie, gdy użytkownik kliknie link do Twojego sklepu internetowego. Jeśli nie masz doświadczenia z kampaniami Google Ads, zwróć się do odpowiedniego specjalisty lub agencji interaktywnej.

E-mail marketing: stworzenie newslettera

W sektorze e-commerce wiele firm skupia się przede wszystkim na zdobywaniu nowych klientów i trochę zapominamy o tych, którzy już nam zaufali, finalizując transakcję. Tymczasem bardzo często, to te osoby nie odejdą do konkurencji i z chęcią wrócą po kolejny zakup (jeśli wszystko przebiegło poprawnie, to nie będą musieli później tracić czasu na wyszukiwanie nowego sklepu). Dlatego warto zaoferować im zapis do newslettera, który w dalszym ciągu należy do najskuteczniejszych narzędzi marketingowych do generowania sprzedaży. Jest formą komunikacji z odbiorcami, ale w bardziej spersonalizowanej formie niż w mediach społecznościowych. Dzięki niemu poinformujesz, że pojawiły się nowe produkty, powiesz o obniżce cenowej, artykule na blogu albo wyślesz kod rabatowy.

Zaspakajanie potrzeb klienta, czyli najważniejsze elementy w e-commerce

Niezależnie od rodzaju produktów, jakie sprzedajemy oraz jaką strategię marketingową obierzemy, musimy pamiętać, że potrzeby użytkowników są najważniejsze. Jeśli nauczymy się słuchać konsumentów, z łatwością ulepszymy ofertę i obsługę, aby idealnie wpisywać się w oczekiwania współczesnych internautów. Czasem takie czynniki jak opcja darmowej dostawy, czy szybkie odpowiadanie na zapytania sprawiają, że odwiedzający nasz sklep decyduje się na zakup produktu. Nie wydajemy przy tym ani złotówki na promocję platformy! Sukces w sektorze e-commerce to połączenie dobranych do specyfiki działalności narzędzi marketingu, ale także bieżące wyłapywanie potrzeb klientów. Ich zadowolenie okaże się najważniejszą „bronią” w pokonywaniu konkurencji. Sklepy internetowe chcące utrzymać się na rynku powinny przede wszystkim zacząć od ulepszania kwestii związanych z procesem zakupowym, żeby był on maksymalnie uproszczony i przyjemny. Musimy pamiętać, że nawet najlepiej opracowana strategia marketingowo-promocyjna na nic się nie zda, gdy samo kupowanie będzie budziło frustrację i niezadowolenie. W rozwijaniu oferty pomoże też stały monitoring cen produktów. Konsumentom robiącym zakupy online wciąż zależy na oszczędnościach.

Polecane

Jak wygląda współpraca sklepów internetowych z firmami logistycznymi?

Sektor e-handlu rozwija się bardzo dynamicznie. Dlatego też znacząco wzrosły dwie rzeczy:…

Budowanie lojalności klienta – skuteczne wskazówki

W dobie wszechobecnej konkurencji na rynku e-commerce zdobycie lojalnego klienta stanowi nie…

Jak wypromować sklep internetowy?

Założyłeś swój własny sklep internetowy i teraz czekasz, aż klienci sami zainteresują…

Program lojalnościowy w e-commerce – na czym polega?

W trakcie prowadzenia własnego sklepu internetowego niezwykle istotne jest budowanie zaufanego grona…