Program lojalnościowy

W trakcie prowadzenia własnego sklepu internetowego niezwykle istotne jest budowanie zaufanego grona klientów oraz dobrego imienia własnej marki. Pierwsze działania marketingowe służące rozwojowi e-commerce z pewnością przyniosą wielu przedsiębiorcom falę nowych zamówień. Jednak czy to wystarczy, aby zatrzymać ich na dłużej i przekonać do ponownych zakupów? W większości przypadków – nie. Dlatego też niezwykle ważne jest wdrożenie odpowiedniego programu lojalnościowego w sklepie internetowym. Co to takiego i jakie zalety może przynieść biznesowi online? Dowiesz się tego z naszego artykułu!

Program lojalnościowy – co to jest i na jakich zasadach może działać?

W pierwszej kolejności warto zaznajomić się z pojęciem programu lojalnościowego. W branży e-commerce, która stawia przede wszystkim na innowację oraz stanowi ciągły wyścig z czujną konkurencją, jest to jeden z kluczowych zabiegów, aby zyskać grono lojalnych klientów, którzy z chęcią będą powracać do zakupów w wybranym sklepie internetowym. Program lojalnościowy to jedna z najskuteczniejszych strategii marketingowych przyjętych przez właściciela e-commerce, której celem jest utworzenie silnej grupy stałych klientów. Odbywa się to poprzez zaproponowanie kupującym różnorodnych korzyści w postaci bonusów, promocji czy zniżek, do których zyskają dostęp, jeżeli zobowiążą się do regularnych zakupów w danym e-sklepie. Warto pamiętać, że w trakcie opracowywania programu lojalnościowego niezwykle istotne jest dostosowanie go do realnych możliwości sklepu oraz preferencji klienta. Tylko wtedy wdrożenie takiej strategii marketingowej przyniesie wymierne korzyści zarówno dla przedsiębiorcy, jak i grona jego konsumentów. Istotny jest także wybór najkorzystniejszego sposobu promocyjnego działania w e-commerce. Jakie są najpopularniejsze rodzaje programów lojalnościowych?

Niewątpliwie najczęściej stosowanym sposobem na zainteresowanie nowych klientów jest zaoferowanie im możliwości zbierania punktów za każde złożone zamówienie, które po osiągnięciu pewnego pułapu można swobodnie wymienić na nagrody. Najczęściej są nimi zniżki na wybrane produkty lub kolejne zamówienia. Programy punktowe są łatwe do wdrożenia, dzięki czemu w prosty sposób można zyskać grono lojalnych kupujących. Najczęściej zbierane punkty są nabijane na indywidualną kartę lojalnościową, która w trakcie zapisywania się do programu jest przypisywana każdemu z użytkowników. Zazwyczaj do jej obsługi niezbędne jest zainstalowanie aplikacji mobilnej. W trakcie zakupu punkty zostają odpowiednio przeliczone i zapisane na karcie klienta. Najczęściej wiąże się to ze zwiększonymi możliwościami, np. z wcześniejszym dostępem do promocji w sklepie.

Drugim wariantem, jaki mogą przyjmować programy lojalnościowe, jest wykupienie dostępu do konta VIP. Za korzystanie z niego klienci ponoszą comiesięczną opłatę za członkostwo, w zamian otrzymując dostęp do wszelkiego rodzaju benefitów – jak choćby zniżek, które nie przysługują standardowym klientom w trakcie składania zamówienia. Firmy decydujące się na takie działanie, bardzo często przygotowują dla swoich usługobiorców liczne nagrody dodatkowe. Bardzo często są to zaproszenia na eventy czy tematyczne wydarzenia. Kolejnym sposobem na zyskanie szerokiego grona klientów jest program poziomów. Polega on na zaangażowaniu konsumenta w zbieranie punktów na dedykowaną kartę – tak, jak w przypadku programów punktowych. Z tą jednak różnicą, że po uzbieraniu określonej liczby punktów lojalnościowych zyskuje on możliwość odblokowania szerszego wachlarza możliwości. Oferowane nagrody wzrastają proporcjonalnie do kwot zamówienia, a sami klienci traktują tego typu programy lojalnościowe jako swoistą grę. Dla osób zainteresowanych długotrwałą współpracą z klientami, o wiele korzystniejszy może okazać się program subskrypcyjny, polegający na udzieleniu usługobiorcom dostępu do usług czy produktów dostępnych w sklepach na zasadzie miesięcznego abonamentu. Konsumenci muszą jednak z góry wykupić go na dłuższy okres czasu (np. 6 miesięcy lub rok). W zamian za to otrzymują rabat na każdy nabywany produkt w określonej wysokości. W programie tym chodzi bowiem przede wszystkim o jak najdłuższe zatrzymanie klienta. Ostatnim ze sposobów nawiązania stałej więzi z grupą klientów jest program charytatywny. Polega on na tym, iż w zamian za dokonanie zakupu, firma oferuje przekazanie pewnego procentu ze sprzedaży na wybraną akcję charytatywną. Aby jednak zachęcić usługobiorców do takiej współpracy, trzeba przede wszystkim doskonale wypracować i przedstawić filozofię, jaką wyznaje dany sklep, tak by zazębiała się ona z tym, co za najistotniejsze uznaje również klient.

Programy lojalnościowe to jednak niejedyna taktyka sklepów internetowych, mająca na celu zyskanie grona stałych klientów. Coraz większą popularność zyskuje bowiem alternatywne rozwiązanie, jakim jest cash back. Zamiast punktów za każdy zakupiony produkt oferuje on… pieniądze. Konkretniej: zwrot pewnego procentu wartości złożonego zamówienia z danej strony internetowej. Uzyskane środki finansowe odkładają się na koncie, a następnie klienci mogą wybrać, czy chcą wykorzystać je przy ponownych zakupach w sklepie, czy wypłacić i cieszyć się gotówką. Dla wielu z nich to właśnie ona stanowi bowiem najlepszą z przyznawanych nagród!

Program lojalnościowy dla klientów – sprawdź najważniejsze zalety!

Niewątpliwie przynależność do programów lojalnościowych to niebywała korzyść dla klientów internetowych sklepów. Dowodzi tego choćby fakt, że prawie 60 proc. z nich aktywnie wykorzystuje członkostwo w choć jednym takim klubie (według danych z raportu Monitor Programów Lojalnościowych 2019). Z drugiej jednak strony rozwiązanie to jest wartościowe także dla przedsiębiorców. Możliwość zbierania punktów oraz wymiana ich na nagrody w sklepach internetowych sprawia, że właściciele firm z rynku e-commerce mogą liczyć na większe zyski ze swojej działalności. Programy lojalnościowe stanowią bowiem najlepszy sposób na zachęcenie klienta do ponownych zakupów. Dzięki zastosowaniu programu wzbudza się także przynależność konsumenta do danej marki, przez co jest on mniej podatny na działania konkurencji, jak również chętnie wypowiada się w superlatywach o firmie, w której zbiera punkty za każde zamówienie. Finalnie więc przekłada się to także na doskonałą reklamę w sieci – i to całkiem za darmo! Warto pamiętać, że programy lojalnościowe to przede wszystkim sposób na zbudowanie mocnej więzi klienta z e-sklepem. Jeżeli to się stanie, większość z nich będzie wykazywać swoją lojalność poprzez robienie regularnych zakupów. Finalnie więc przyznawanie punktów, a co za tym idzie, rabatów może okazać się niezwykle atrakcyjnym sposobem na zwiększenie generowanych zysków. Zadowolony klient to lojalny klient! Dlatego jeżeli pragniesz zadbać o dobre imię swojej marki, nie przechodź obojętnie obok wdrażania korzystnych strategii marketingowych. Tylko tak bowiem zbudujesz silną pozycję swojej firmy.

Polecane

Czym powinna wyróżniać się obsługa klienta sklepu internetowego?

Dla każdego właściciela sklepu internetowego priorytetem powinno być zadowolenie klienta i rozwój…

Prowadzisz sklep online? O kilku kwestiach nie możesz zapomnieć!

E-commerce to obecnie jedna z najszybciej rozwijających się branż. Na rynku działa…

Responsywny sklep internetowy – czy to gwarancja sukcesu?

Chcesz odnieść sukces w branży e-commerce, ale nie wiesz co jest istotne?…

3 powody, dla których klienci nie kończą zakupów

Jeśli wielu klientów opuszcza Twój sklep online bez finalizacji zakupów, najwyższy czas…