Wprowadzanie produktu na rynek

Zastanawiasz się, jak podbić serca klientów i wznieść swój biznes na nowy poziom? Masz mnóstwo pomysłów na rozwój swojej firmy i planujesz w niedalekiej przyszłości wprowadzić na rynek nowy produkt, ale nie wiesz, od czego zacząć? Każdego dnia staramy się skutecznie przykuć uwagę odbiorców na wiele sposobów według obranej strategii marketingowej. W dobie tak dużej konkurencji to nie lada wyzwanie wymagające co najmniej kilku zintegrowanych działań. Konsumenci mają też coraz większe oczekiwania, a ich potrzeby zmieniają się w zawrotnym tempie. Jeśli udało Ci się znaleźć świetny pomysł na nowy produkt, wyłapując niszę wartą zagospodarowania, potrzebny będzie precyzyjny plan podzielony na etapy. Wówczas znacząco zmniejszysz ryzyko porażki i z łatwością osiągniesz postawione cele sprzedażowe, marketingowe i wizerunkowe.

Wprowadzenie produktu na rynek: szansa, żeby się wyróżnić i zaistnieć

Odbiorcy są spragnieni nowości. Z tego powodu obserwujemy, że przedsiębiorcy stale próbują udoskonalać swoją ofertę. Przede wszystkim ją rozszerzając, ale także odświeżając i wprowadzając zmiany w obecnym asortymencie. Czasem delikatny re-design opakowania znacząco zwiększa jego atrakcyjność i może zmienić postrzeganie klienta, wzbudzając w nim ciekawość. Błyskawiczny rozwój branży e-commerce i popularność zakupów internetowych sprawia, że konsumenci mają do czynienia ze znacznie większą ilością produktów niż jeszcze kilka lat temu. Obecnie oferta dowolnego sklepu online jest na wyciągnięcie ręki — wystarczy kilka kliknięć i trochę wolnego czasu, żeby proces zakupowy poszedł w ruch. Ponadto trzeba pamiętać, że aby zaistnieć w branży, sprzedawcy muszą na bieżąco obserwować zachowania kupujących, ułatwiać ścieżkę zakupową, dbać o odpowiednią promocję i starać się wyłapywać potrzeby, jakie mają klienci, czyli po prostu słuchać opinii swoich odbiorców. Wprowadzenie nowego produktu na rynek nierzadko okazuje się strzałem w dziesiątkę. Warto jednak pamiętać, że nawet najlepszy pomysł sam się nie obroni. Potrzebujemy przede wszystkim dobrego przygotowania, zbudowania popytu na usługi lub dane produkty, czy poznania cyklu życia swojej oferty. Jeśli nastawimy się na długoterminowe działania i bieżącą analizę, zwiększamy szansę na powodzenie.

Jak wprowadzić produkt na rynek?

Odpowiednie przygotowanie do wprowadzenia produktu na rynek pozwoli nam uniknąć wielu trudności i nieprzyjemnych niespodzianek. Nie będziemy mieli też poczucia, że straciliśmy czas, energię i wkład finansowy na działania, które nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. Zanim przejdziemy do ustalania nazwy produktu, projektowania wyglądu opakowania, czy opracowywania strategii promocyjno-reklamowej, czekają nas jeszcze inne bardzo ważne kroki. O czym konkretnie mowa? Chodzi o niezbędne elementy wdrażania nowości dla klientów.

Czego rynek wymaga? Pozna etapy wprowadzenia nowego produktu na rynek!

Dokładne zdefiniowanie potrzeb odbiorcy

Zazwyczaj, gdy przyjdzie nam do głowy pomysł dotyczący rozszerzenia asortymentu, opieramy się na własnych doświadczeniach, spostrzeżeniach i obserwacjach. Nierzadko wyciągamy też wnioski z dotychczasowej sytuacji i wnikliwie obserwujemy zachowania klientów. To właśnie oni często nawet wprost sygnalizują o swoich potrzebach. Zanim jednak ochoczo przejdziemy do podjęcia działania, warto zorganizować profesjonalne badania marketingowe w określonej grupie docelowej — oczywiście na miarę możliwości firmy. Dobrze, żeby wspomniane badania były zarówno ilościowe, jak i jakościowe. Możemy też przeprowadzić ankietę wśród konsumentów, dzięki której zbierzemy najbardziej interesujące nas informacje bez dużego wkładu finansowego. Na tym etapie bardzo ważna jest też grupa odbiorców, którą powinniśmy starannie przeanalizować: kto ostatecznie kupi nasz produkt? Do kogo kierujemy swój przekaz? Zebranie jak największej ilości informacji o grupie docelowej pozwoli lepiej poznać potencjalnych nabywców, aby następnie podbić ich serca nowym towarem.

Wnikliwa analiza rynku

Przed wprowadzeniem nowego produktu na rynek powinniśmy dokładnie przyjrzeć się, co się na nim aktualnie dzieje. W pierwszej kolejności warto odpowiedzieć sobie na dwa zasadnicze pytania: czy nasze działanie jest uzasadnione rynkowo? Jak będziemy funkcjonować, gdy produkt będzie w sprzedaży? Przyda się również analiza szans i zagrożeń, silnych i słabych stron (SWOT). Przedsiębiorcy przygotowują też prognozy sprzedaży na kilka lat do przodu, biorąc pod uwagę różne czynniki.

Analiza konkurencji

Kolejnym bardzo ważnym etapem wprowadzenia nowego produktu na rynek jest przeanalizowanie działań konkurencji. Będzie to niezwykle pomocne w tworzeniu strategii rozwoju wprowadzanego towaru. Z pewnością istnieją już firmy oferujące podobny asortyment w określonym segmencie. Dzięki analizie konkurencji możemy wiele się nauczyć, aby uniknąć niejednego błędu. Należy dowiedzieć się też, na czym polega wypracowana przez te firmy przewaga rynkowa. Dlaczego klienci wybierają właśnie ich ofertę? Dobrze przyglądając się konkurentom, wyłapiemy też ich słabe strony i ulepszymy swoją ofertę.

Dobra strategia sprzedaży

Gdy powyższe kroki mamy już za sobą, pora opracować odpowiednią strategię sprzedaży produktów. Dzięki niej nasze przedsięwzięcia będą zintegrowane i przemyślane: zdobędziemy długofalowy plan, który okaże się podstawą optymalnego rozwoju. Nie chodzi tylko wyłącznie o sam produkt wprowadzany na rynek, czyli o przygotowanie atrakcyjnej oferty i kuszącej ceny. Strategia sprzedaży obejmuje przede wszystkim marketing, obsługę klienta, czy kanały dystrybucji.

Strategia komunikacji dopasowana do grupy docelowej

Aby skutecznie sprzedać produkt, potrzebujemy wejść z odbiorcami w relacje: zakomunikować to, co mamy do przekazania. W obecnych czasach konsument wchodzi w dialog z marką. Nie jest wyłącznie biernym słuchaczem – może odpowiedzieć i podzielić się swoim zdaniem. Strategia komunikacji musi być spójna i niejako odzwierciedlać produkt i jego wartości. Warto wybrać przewodni motyw komunikacji określany jako “Big Idea”, a także dobrać charakterystyczny styl komunikowania się z odbiorcami: jeśli dobrze znamy grupę docelową, nie powinniśmy mieć większych problemów na tym etapie wprowadzania produktu na rynek. Cała trudność polega jednak na tym, żeby trzymać się raz opracowanej strategii komunikacji. Oczywiście jej ulepszanie i wprowadzanie drobnych zmian jest konieczne, ale trzeba robić to stopniowo i z wyczuciem, słuchając odbiorców marki. Tylko to zagwarantuje nam sukces!

Wprowadzanie nowego produktu na rynek: fazy życia produktów

Warto mieć na uwadze, że każdy produkt ma określoną „żywotność”. Zupełnie inaczej jest odbierany dopiero po ukazaniu się na rynku, a zupełnie inaczej, gdy zdobędzie rozpoznawalność. Aby odnieść sukces, powinniśmy orientować się w fazach życia produktu. Oto one:

  • wprowadzenie produktu (nowych produktów) na rynek: w tej fazie skupiamy się przede wszystkim na budowaniu świadomości wśród potencjalnych nabywców, słuchamy uważnie ich potrzeb, aby spełnić oczekiwania — w komunikatach podkreślamy unikalne cechy produktu;
  • wzrost sprzedaży — osiągamy największe zyski, popyt na towar rośnie. Możemy zwolnić z działaniami promocyjnymi. Zauważamy, że powoli pojawiają się substytuty naszego towaru — konkurencja zauważa rozwiązania i adaptuje je u siebie;
  • dojrzałość produktu: sprzedaż w dalszym ciągu utrzymuje się na wysokim poziomie, ale rośnie w znacznie bardziej zrównoważony sposób: stosujemy obniżki, rabaty, akcje promocyjne;
  • spadek sprzedaży: w tej fazie wygaszamy marketing i przyglądamy się zarówno wadom, jak i największym zaletom produktu. Decydujemy, czy zostaje on dalej na rynku.
Polecane

Czym powinna wyróżniać się obsługa klienta sklepu internetowego?

Dla każdego właściciela sklepu internetowego priorytetem powinno być zadowolenie klienta i rozwój…

Prowadzisz sklep online? O kilku kwestiach nie możesz zapomnieć!

E-commerce to obecnie jedna z najszybciej rozwijających się branż. Na rynku działa…

Responsywny sklep internetowy – czy to gwarancja sukcesu?

Chcesz odnieść sukces w branży e-commerce, ale nie wiesz co jest istotne?…

3 powody, dla których klienci nie kończą zakupów

Jeśli wielu klientów opuszcza Twój sklep online bez finalizacji zakupów, najwyższy czas…