Sprzedaż online

Dynamiczny rozwój rynku e-commerce sprawia, że coraz więcej osób decyduje się na rozpoczęcie działalności w tym sektorze. Czy wiesz, co tak naprawdę kryje się pod tą nazwą? E-commerce dotyczy sprzedaży internetowej, która może się odbywać na kilka sposobów. Warto nieco bliżej poznać tę specyficzną branżę i przekonać się, dlaczego popularność sklepów internetowych stale rośnie.

E-commerce – od czego pochodzi nazwa i podstawowe informacje

Pojęcie e-commerce to tak naprawdę skrót od angielskiego sformułowania electronic commerce, które po polsku oznacza po prostu handel elektroniczny. Zamiennie można stosować również określenia e-handel lub e-biznes. Pod tym drugim pojęciem kryją się różne transakcje biznesowe, które odbywają się online. Obecnie ten sektor gospodarki skupia się przede wszystkim na sklepach internetowych, ale należy podkreślić, że handel elektroniczny dotyczy także innych form biznesowych. Warto wspomnieć chociażby o portalach ogłoszeniowych czy serwisach aukcyjnych.

Branża e-commerce – co to?

Zastanawiasz się, czym jest e-commerce i jak zmieniała się ta branża na przestrzeni lat? Na samym początku tym pojęciem określano jedynie transakcje dokonywane za pomocą elektronicznych urządzeń, takich jak telefon czy faks. Z czasem jednak e-commerce zaczęło oznaczać głównie sprzedaż internetową. Obecnie największe znaczenie w branży e-commerce mają sklepy internetowe, które cieszą się ogromną popularnością – również na polskim rynku. No i oczywiście nie można zapominać, że w sektor ten wpisują się również duże portale sprzedażowe tj. Allegro, Erli czy Amazon.

Początki e-commerce w Polsce i na świecie

Światowi giganci związani z handlem elektronicznym rozpoczęli swoją działalność już w 1995 roku. Właśnie wtedy powstały najpopularniejsze platformy sprzedażowe, takie jak Amazon, eBay oraz Dell. Szybko zdobyły klientów na całym świecie, co wpłynęło na bardzo dynamiczny rozwój całej branży e-commerce. Jeśli zaś chodzi o polski rynek, to pierwszy sklep internetowy w Polsce został uruchomiony w 1997 roku. Założyła go popularna w tamtych latach firma Terent. Pewnie zastanawiasz się, jak wyglądała ta pierwsza polska platforma sprzedażowa? Otóż za wzór wzięli oni popularnego Amazona, a sam proces zakupów online był dość prosty i intuicyjny dla klientów.

Handel online – formy i typy e-commerce

Obecnie wyróżniamy cztery główne obszary działalności związane z szeroko pojętym handlem elektronicznym.

B2B – business-to-business

Pierwszy z nich określa się jako B2B, czyli business-to-business. Jest to elektroniczne zawieranie transakcji pomiędzy dwoma przedsiębiorstwami. Jako przykład świetnie się tu sprawdzi samochód, który składa się z takich elementów, jak opony, szyby czy też inne części, które kupuje producent. A więc finalnie mamy tu współprace między kilkoma biznesami.

B2C – business-to-customer

Drugim obszarem działalności jest B2C, czyli business-to-customer. W tym przypadku mamy do czynienia ze sprzedażą detaliczną, w której poszczególni klienci robią zakupy w wybranych sklepach online.

C2C – customer-to-customer

Trzecim typem handlu elektronicznego jest C2C, czyli customer-to-customer. Do tego obszaru zalicza się transakcje pomiędzy dwiema osobami. Ostatnim wariantem e-biznesu jest C2B, czyli customer-to-business. W tym przypadku to osoba indywidualna proponuje konkretne korzyści przedsiębiorcom. Przykładem C2B może być działalność blogerów, którzy recenzują zakupione przedmioty.

Najpopularniejsze branże w handlu elektronicznym

Zastanawiasz się, jak wygląda współczesny handel internetowy? W sieci działają najróżniejsze sklepy umożliwiające zrobienie zakupów online. Obecnie coraz większą popularnością cieszą się internetowe markety spożywcze, dzięki którym można kupić zarówno podstawowe, jak i te bardziej wyszukane artykuły bez wychodzenia z domu. Często też w korzystniejszych cenach. Internauci chętnie odwiedzają także sklepy odzieżowe i obuwnicze działające online. Wciąż dużym zainteresowaniem cieszą się też księgarnie oferujące nie tylko książki, ale również multimedia. Ponadto wzrasta zapotrzebowanie na drogerie internetowe, apteki oraz sklepy z elektroniką. Nie zapominajmy również o takich sektorach jak zabawki, akcesoria domowe czy ogrodowe albo też sklepy z akcesoriami samochodowymi. Wszystkie one cieszą się sporą popularnością! Zatem jak widzisz e-commerce jest bardzo zróżnicowany!

Sprzedaż w e-commerce – inne modele biznesowe

Branża e-handlu to nie tylko sklepy internetowe! W tym obszarze działają również inne platformy związane z szeroko pojętym e-biznesem.

Aukcje internetowe

Pierwszym z modeli biznesowych w sektorze e-commerce są aukcjach internetowe. To one przyciągają spore grono osób, które chcą zrobić zakupy za pośrednictwem Internetu. Co ważne w przypadku tego modelu Twoja marka nie musi być jeszcze znana. Wystarczy odpowiedni produkt, obsługa i zachęcający opis!

Porównywarki cenowe

Ciekawym modelem biznesowym handlu elektronicznego są również porównywarki cenowe. Na tego typu portalach można szybko sprawdzić, czy ceny w wybranym sklepie internetowym rzeczywiście są korzystne w porównaniu z konkurencją.

Klub zakupowy

Kolejnym modelem biznesowym w e-commerce jest korzystanie z klubu zakupowego. Co to oznacza? Otóż klub zakupowy to po prostu strona, sklep lub też konkretna oferta dostępna jedynie dla zarejestrowanych użytkowników. Można wtedy kupić produkty znanych, zagranicznych marek w korzystnych cenach, jednak oferta jest ograniczona czasowo.

E-commerce -jakie są korzyści?

Zakupy online wiążą się z wieloma korzyściami, dlatego coraz więcej osób zamawia różne produkty przez Internet. Dla każdego właściciela sklepu internetowego priorytetem powinno być zadowolenie klientów. Osoby regularnie kupujące za pośrednictwem sieci podkreślają, że jedną z głównych korzyści są dla nich atrakcyjne ceny – nierzadko o wiele niższe w porównaniu z ofertami sklepów stacjonarnych. Oczywiście kluczowym atutem jest możliwość zamawiania produktów bez wychodzenia z domu i o dowolnej porze. W rezultacie potencjalny klient może liczyć na oszczędność czasu i pieniędzy. Handel elektroniczny wiąże się także z konkretnymi korzyściami dla sprzedawcy. Sklep internetowy to atrakcyjne rozwiązanie pod względem finansowym – nie trzeba zatrudniać personelu, wynajmować punktów stacjonarnej sprzedaży czy magazynów. Online można dotrzeć do wielu klientów, maksymalnie przyspieszając proces transakcji. Sklep internetowy jest również szansą na zapoznanie się z rzeczywistymi potrzebami potencjalnych odbiorców oferowanych towarów – z łatwością można śledzić zakupowe trendy.

Czy warto założyć własny sklep internetowy?

Myślisz, że rynek e-commerce jest już przesycony i nie ma w nim miejsca na nowe sklepy? Nic bardziej mylnego! Ta branża wciąż rozwija się bardzo dynamiczne, a sklepy online z roku na rok cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Jeśli chcesz rozpocząć działalność właśnie w tym sektorze gospodarki, masz szansę na osiągnięcie sukcesu. Warto podkreślić, że samo założenie sklepu internetowego jest bardzo proste. Co więcej, na początku działalności wcale nie musisz go zakładać – możesz sprzedawać swoje produkty za pośrednictwem innych platform, takich jak serwisy aukcyjne, portale społecznościowe czy aplikacje sprzedażowe. Możesz wejść w ten biznes przy maksymalnej redukcji kosztów. Zastanów się, jakie produkty chcesz oferować i opracuj strategię promocyjną. Również w tym zakresie nie musisz obawiać się dodatkowych kosztów – swój asortyment skutecznie wypromujesz chociażby za pomocą mediów społecznościowych.

E-commerce w dobie pandemii koronawirusa

Kryzys spowodowany pandemią koronawirusa wpłynął na wszystkie branże. Lockdown sprawił, że właściciele sklepów internetowych zyskali wielu nowych klientów. Chociaż sytuacja na rynku powoli się stabilizuje, zakupy w sieci wciąż są postrzegane jako bezpieczna forma nabywania produktów, bez konieczności bezpośredniego kontaktu z innymi ludźmi. Decydując się na założenie sklepu internetowego, nie musisz obawiać się strat związanych z lockdownem – branża e-commerce świetnie obroniła się przed kryzysem. Załóż własny sklep internetowy i przekonaj się, jakie korzyści oferuje e-commerce! Sprawdź, jak szybko możesz rozpocząć działalność przy minimalnych kosztach!

Polecane

Czym powinna wyróżniać się obsługa klienta sklepu internetowego?

Dla każdego właściciela sklepu internetowego priorytetem powinno być zadowolenie klienta i rozwój…

Prowadzisz sklep online? O kilku kwestiach nie możesz zapomnieć!

E-commerce to obecnie jedna z najszybciej rozwijających się branż. Na rynku działa…

Responsywny sklep internetowy – czy to gwarancja sukcesu?

Chcesz odnieść sukces w branży e-commerce, ale nie wiesz co jest istotne?…

3 powody, dla których klienci nie kończą zakupów

Jeśli wielu klientów opuszcza Twój sklep online bez finalizacji zakupów, najwyższy czas…