Zakupy online

Branża e-commerce cieszy się coraz większą popularnością, również na polskim rynku. Regularnie liczba sklepów internetowych wzrasta każdego roku. Dodatkowo warto podkreślić, że kryzys spowodowany pandemią koronawirusa także wpłynął na rozwój e-commerce. Wielu klientów przekonało się, że zakupy internetowe są nie tylko komfortowe, szybkie, ale i bezpieczne. Sprawdź, jakie inne czynniki wpłynęły na obecną popularność e-commerce!

Jak lockdown wpłynął na sprzedaż online?

Pandemia koronawirusa sprawiła, że wielu klientów przeniosło się do sieci, stawiając na bezpieczeństwo zakupów. Właściciele sklepów stacjonarnych musieli dostosować się do nowej rzeczywistości i wykorzystać Internet do sprzedaży produktów. Przez ostatni rok sukcesywnie wzrastała liczba osób korzystających z e-handlu. Wiele z nich przekonało się, że taka forma zakupu jest tak naprawdę znacznie wygodniejsza. Nawet 85% Polaków zamierza dalej korzystać z usług sklepów online, także po zakończeniu pandemii. Według prognoz na najbliższe lata, czeka nas gwałtowny rozwój branży e-commerce, a zakupy przez Internet staną się powszechne niemal w każdej grupie wiekowej. Na to ma również wpływ coraz większy rozwój usług kurierskich.

Pandemia a rynek internetowy – jakie sklepy cieszą się największą popularnością?

Zastanawiasz się, które sklepy internetowe cieszyły się największym zainteresowaniem klientów w dobie pandemii? Na skutek lockdownu konsumenci bardzo chętnie robili zakupy w spożywczych sklepach internetowych. Zwiększoną popularnością cieszyły się także drogerie online oraz apteki. Również firmy odzieżowe działające w sieci odnotowały znaczący wzrost w dobie pandemii. Sprzedaż produktów online zwiększyła się także w innych sektorach – coraz więcej klientów decydowało się na zrobienie zakupów w internetowych sklepach z artykułami dziecięcymi, w księgarniach online oraz w sklepach z elektroniką. Sukces na rynku e commerce odnotowały także podmioty zajmujące się sprzedażą części motoryzacyjnych. Należy podkreślić, że pomimo zniesienia lockdownu i powrotu do pełnej działalności stacjonarnych sklepów, klienci nie zrezygnowali z zakupów online. W efekcie liczba sklepów internetowych wzrosła i według prognoz na najbliższe miesiące ten trend będzie się utrzymywał.

Zalety robienia zakupów przez Internet

Zakupy online wiążą się z wieloma korzyściami, które wpływają na ich popularność. Nic dziwnego, że coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na rozpoczęcie działalności w przestrzeni internetowej. Warto zastanowić się nad głównymi argumentami, które skłaniają klientów do częstego zamawiania przez Internet.

  • Niskie ceny – wielu konsumentów przyznaje się do częstego korzystania ze sklepów internetowych ze względu na bardzo atrakcyjne ceny. Online można zamówić produkty znacznie tańsze niż w stacjonarnych punktach sprzedaży. Dodatkowo, e-sklepy często proponują klientom liczne rabaty, co znacznie obniża koszty zakupu.
  • Możliwość robienia zakupów o dowolnej porze – rynek e-commerce rozwija się błyskawicznie także ze względu na łatwy dostęp do sklepów prowadzących sprzedaż w Internecie. Potencjalny klient może skorzystać z danej usługi o dowolnej porze dnia i nocy. Dzięki temu ma szansę bez pośpiechu wybrać dla siebie odpowiednie produkty, dokonując w pełni świadomego wyboru. Zakupy z Internetu są świetną alternatywą dla osób, które chcą zapewnić sobie dostęp do różnorodnych kosmetyków, leków czy elektroniki, bez wychodzenia z domu.
  • Szybka dostawa zamówionych produktów – niewątpliwą zaletą robienia zakupów w Internecie jest bardzo szybka realizacja każdego zlecenia. Sklepy działające online realizują swoje usługi, starając się spełnić oczekiwania wszystkich klientów. Większość punktów sprzedaży oferuje możliwość skorzystania z kilku wariantów dostawy. Dzięki temu potencjalny klient ma szansę wybrać dla siebie preferowaną opcję.
  • Liczba sklepów internetowych wzrosła – kolejny aspekt to coraz większa ilość sklepów, które oferują praktycznie każdy produkt i niezbędną usługę. Stąd już nie trzeba udawać się do stacjonarnego sklepu, gdyż prawie wszystko znajdzie się w sieci!
  • Bezpieczeństwo transakcji online – nowoczesne sklepy internetowe realizują swoje usługi, umożliwiając klientom dokonywanie bezpiecznych transakcji online. Potencjalny konsument doskonale wie, jak zrobić zakupy przez Internet za pośrednictwem bankowych usług internetowych. Większość sklepów oferuje klientom kilka możliwości dokonania zapłaty. Jeśli ktoś nie chce korzystać z szyfrowanego połączenia przy internetowym przelewie, może zdecydować się na płatność bezpośrednio u kuriera. W efekcie większość klientów podkreśla, że handel online jest w pełni bezpieczny.

Wszystkie te zalety prowadzą nas do jednej istotnej konkluzji – otóż w ciągu kilku ostatnich lat sprzedaż produktów online niewątpliwie się zwiększyła. Notuje się nawet 50 % wzrost liczby domen, które oferują zakupy online. A trzeba zaznaczyć, że prognozy nadal zakładają poszerzenie rynku!

Budowanie pozytywnych doświadczeń klienta a rozwój rynku e-commerce

Na popularność zakupów internetowych wpływa także budowanie pozytywnych doświadczeń klienta. Sklepy starają się sprostać oczekiwaniom każdego konsumenta, realizując usługi na najwyższym poziomie. Klienci mogą liczyć na otrzymywanie mailowych newsletterów lub SMS-owych powiadomień o promocjach. Wiele firm dodatkowo oferuje zniżki osobom, które regularnie zamawiają w sieci w wybranym sklepie. Dzięki customer experience punkty oferujące sprzedaż produktów spożywczych, odzieżowych czy elektronicznych, z łatwością budują bazę stałych klientów.

E-commerce w Polsce – z jakich kanałów sprzedażowych korzystają klienci?

Na rosnącą popularność e-commerce w Polsce wpływa także duża ilość kanałów sprzedażowych. Potencjalny klient może skorzystać z firm prowadzących sprzedaż bezpośrednio przez stronę internetową sklepu, jak i inne kanały. Warto zwrócić uwagę chociaż na serwisy aukcyjne – obecnie większość sklepów dodatkowo ma swój profil na Allegro czy Amazon. W rezultacie klient ma szansę dokonać zakupu na dowolnym kanale online. Dodatkowo warto podkreślić, że wiele osób trafia na stronę danego sklepu przez porównywarkę cenową lub przez profil sklepu na portalu społecznościowym.

E-commerce – znaczenie oprogramowania w handlu elektronicznym

Sklepy zajmujące się sprzedażą w sieci starają się dotrzeć do każdego klienta, oferując mu szereg dodatkowych udogodnień. Pod tym kątem na szczególną uwagę zasługują wykorzystywane przez nie innowacje technologiczne, które mają na celu maksymalnie usprawnić proces zakupowy. Należy podkreślić, że wzrost popularności e commerce w Polsce bezpośrednio wpłynął na rozwój firm specjalizujących się w dostarczaniu oprogramowania dedykowanego dla tej branży. Specjaliści zajmujący się wdrażaniem nowych innowacji dla platform e commerce kierują swoje usługi zarówno do większych sklepów, jak i tych mniejszych, które dopiero rozpoczynają działalność. Popularność handlu elektronicznego bezpośrednio przełożyła się na rozwój nowoczesnych technologii. Wśród coraz częściej wykorzystywanych rozwiązań warto wspomnieć chociażby o możliwości skorzystania z opcji dostarczania produktów na podstawie historii zamówień klienta (zero-click commerce) czy personalizacji oferty z uwzględnieniem indywidualnych oczekiwań konsumenta. Dodatkowo sklepy wdrażają nowe rozwiązania mające na celu usprawnienie procesu zakupowego za pośrednictwem telefonu komórkowego, tableta i innych urządzeń mobilnych.

Z roku na rok e-commerce w Polsce zyskuje na znaczeniu i coraz więcej klientów przyznaje się do regularnego kupowania przez Internet. Ta branża wciąż się rozwija, dlatego nawet nowe sklepy bardzo szybko osiągają sukces na rynku.

Polecane

Czym powinna wyróżniać się obsługa klienta sklepu internetowego?

Dla każdego właściciela sklepu internetowego priorytetem powinno być zadowolenie klienta i rozwój…

Prowadzisz sklep online? O kilku kwestiach nie możesz zapomnieć!

E-commerce to obecnie jedna z najszybciej rozwijających się branż. Na rynku działa…

Responsywny sklep internetowy – czy to gwarancja sukcesu?

Chcesz odnieść sukces w branży e-commerce, ale nie wiesz co jest istotne?…

3 powody, dla których klienci nie kończą zakupów

Jeśli wielu klientów opuszcza Twój sklep online bez finalizacji zakupów, najwyższy czas…